Plattform for arrangører på vei:

Ny app skal hjelpe arrangører å nå sitt publikum

Av Tord Litleskare

| 28. oktober, 2022
Den norskutviklede appen Broadcast viser nå en oversikt over konserter, klubber, DJ-eventer og festivaler i Oslo med informasjon på engelsk, og mulighet for å filtrere på sjanger, venue og artist. Over nyttår er planen å dekke de største byene i Norge. Foto: Broadcast/illustrasjon

Den norskutviklede appen Broadcast viser nå en oversikt over konserter, klubber, DJ-eventer og festivaler i Oslo med informasjon på engelsk, og mulighet for å filtrere på sjanger, venue og artist. Over nyttår er planen å dekke de største byene i Norge.
Foto: Broadcast/illustrasjon

Broadcast-plattformen er under utvikling. Vil det snart være mulig å droppe Facebook-eventer helt for norske konsertarrangører?

Facebook som kanal har blitt vanskelig å forholde seg til for arrangørfeltet. Det er et stort problem med falske arrangementer, og det ble tidligere i år er opprettet en egen gruppe - ironisk nok Facebook - hvor arrangører og andre ildsjeler går sammen om å rapportere disse.

Den norskutviklede plattformen og appen Broadcast ønsker å være et alternativ til Facebook.

Så langt har appen vist en solid oversikt over arrangementer i Oslo, men over nyttår er planen å også dekke flere norske byer.

Skal gjøre arrangørhverdagen lettere

Ifølge Stine Mari Røverdatter i Broadcast jobbes det også med flere løsninger som skal gjøre arrangørhverdagen lettere. Hun lister blant annet opp det hun kaller egen «broadcasting» av informasjon fra plattformen til kanaler som egen nettside, nyhetsbrev, billettleverandør og Facebook, samt til lokale guider.

— Med dette håper vi å kunne hjelpe arrangørene med å redusere alle de repetitive oppgavene og forenkle arbeidet med å holde kanalene oppdaterte, forteller Røverdatter.

Stine Mari Røverdatter i Broadcast fotografert utenfor Oslo Spektrum. Hun har bakgrunn fra Natur og ungdom og har blant annet jobbet for Blå, Mono og Café Sara tidligere. I tillegg til å jobbe med Broadcast er hun ansatt i arrangørselskapet All Things Live. Foto: Tord Litleskare

Stine Mari Røverdatter i Broadcast fotografert utenfor Oslo Spektrum. Hun har bakgrunn fra Natur og ungdom og har blant annet jobbet for Blå, Mono og Café Sara tidligere. I tillegg til å jobbe med Broadcast er hun ansatt i arrangørselskapet All Things Live.
Foto: Tord Litleskare

Hun påpeker at en rekke mindre arrangører i dag ikke har arrangementene sine på egen nettside, men kun bruker Facebook til dette formålet.

— Dette er risikabelt i en tid hvor de unge i stadig mindre grad bruker denne kanalen. Gjennom Broadcast finnes det derfor også mulighet for å generere en egen nettside med eget domenenavn og design slik at alle arrangementene er listet opp på egen nettside. Da kan arrangøren sende trafikken til egen kanal i stedet for en ekstern kanal som Facebook.

Ønsker løsningen velkommen

Anders Tangen, fungerende daglig leder i interesseorganisasjonen Norske kulturarrangører, mener også at falske arrangementer på Facebook er et utbredt problem - både for arrangører og publikum.

— En aktør som Broadcast, der innhold publiseres i plattformen for så å bli distribuert i de ulike kanalene som for eksempel Facebook, vil eliminere falsk info og svindel, sier Tangen til Musikkontoret.

Mer informasjon om Broadcast finner du her.

Fungerende daglig leder i interesseorganisasjonen Norske kulturarrangører, Anders Tangen. Foto: Ellen Lorenzen

Fungerende daglig leder i interesseorganisasjonen Norske kulturarrangører, Anders Tangen.
Foto: Ellen Lorenzen