Kjøp og salg av beats:

— Jeg hadde ikke vært en artist hvis det ikke hadde vært for internettprodusentene

Av Malin Langøy Aarbø og Refel Abeid

| 23. mars, 2023
Trioen Gæste Gutter. Lars Bond forteller Musikkontoret at visjonen deres er å gjøre folk glade og positivt påvirket. Musikken beskriver han som en fin blanding av rap, house, trap og dansbare vibes. Foto: Aleksandra Milanovic

Trioen Gæste Gutter. Lars Bond forteller Musikkontoret at visjonen deres er å gjøre folk glade og positivt påvirket. Musikken beskriver han som en fin blanding av rap, house, trap og dansbare vibes.
Foto: Aleksandra Milanovic

Lars Syljusveen, med artistnavnet Lars Bond, har alltid vært glad i å synge, rappe og skrive låter. Men en utmerket «beatmaker» har han aldri vært.

I 2022 ble han, sammen med kollegaene Meo3 og Hævk i gruppen Gæste Gutter, blant juryens utvalgte på by:Larm. Nå skal de i gang med å lage et nytt album og musikkvideo.

De har også et mål om å spille på «alle» festivalene i Norge.

På lik linje med flere av landets største artister kjøper trioen til tider beats på nettsider som blant annet BeatStars.com, eller direkte fra produsenter på Instagram, hvor de senere legger på sine egne melodier og tekster.

Et billig og enkelt alternativ

En beat koster i gjennomsnitt rundt 500 kroner, og kan være et billig og enkelt alternativ til å skulle gå i studio med produsent - selv om det også har sine ulemper.

— Før pleide jeg å tenke at jeg skulle ønske jeg kjente en produsent, i stedet for å kjøpe beats på nettet. Det kan i grunn føles veldig sjelløst. Men noen ganger kommer man over en beat, og den er helt syk, sier Bond.

Han påpeker likevel at noen av sangene som har slått best an har vært selvprodusert av medlem og produsent Meo3, og at trioen er opptatt av å ha en fin balanse mellom å skulle «låne» og lage.

— Selv om BeatStars er et kjempefint sted å starte når man setter ut på «musikk-ferden», er det mye hyggeligere og kulere å samarbeide med produsenter og artister man blir kjent med og møter på reisen.

Lars Bond forteller at han så mye på Discovery+-serien «Hvite Gutter» (bildet) da han gikk på folkehøyskole. Da tenkte han at Gæste Gutter var et bra navn. – Å være gæst betyr bare å være gira. Det har blitt nevnt i noen underground norske raplåter her og der, men ingen hadde tatt eierskap til det før oss, opplyser han. Foto: Discovery+

Lars Bond forteller at han så mye på Discovery+-serien «Hvite Gutter» (bildet) da han gikk på folkehøyskole. Da tenkte han at Gæste Gutter var et bra navn. – Å være gæst betyr bare å være gira. Det har blitt nevnt i noen underground norske raplåter her og der, men ingen hadde tatt eierskap til det før oss, opplyser han.
Foto: Discovery+

Som et Finn.no for beats

Noen vil kanskje påstå at hiphop og rap er inne i en kreativ lås. Hva tenker Lars?

— Det kan stemme på mange måter. Folk ser på hva som slår an, og lager akkurat det samme. Da blir det heller ikke noe nytt. Dette ser man også på BeatStars.

— Jeg må også nevne at de aller fleste beatsene på nettsiden er veldig dårlige. Det er en slags skattejakt. Men etter hvert lærer man seg å filtrere de beste produsentene etter sin egen smak, de som lager de beatsene man foretrekker.

Til tross for sine egne påstander om at kjøp og salg av beats på Internett er et «sjelløst» alternativ, mener Bond likevel at det er sosialt akseptert i bransjen - spesielt gjennom koronapandemien som har herjet de siste årene, hvor musikere over hele verden ikke har kunnet møtes fysisk.

— Det er ikke noe kult, men du blir ikke sett ned på heller. Man setter bare litt mer pris på det når det er noe mer genuint. Musikk føles bedre ut når man lager det sammen, forteller han.

Tenker du da at det indirekte blir et samarbeid med en produsent du ikke kjenner, men liker sounden til?

— Det kan bli det, men det blir veldig upersonlig. Man kan også undersøke hva produsenten heter på Instagram, og ta kontakt der.

Maxresdefault

Gæste Gutter ga ut sin første låt, «Gæst Up», og viste den frem til sine venner på Instagram og Facebook. Den fikk gode tilbakemeldinger, og gutta fortsatte å pushe ut hjemmesnekrede låter på sosiale medier. Trioen begynte sakte, men sikkert, å tiltrekke seg oppmerksomhet fra musikkbransjen.
Video: YouTube

Opptatt av hvordan det føles

Han forteller at man kan sammenligne nettsider som BeatStars med Spotify eller et Finn.no for beats. Alle har sine artistprofiler, og så legger de inn kontaktinfo.

På spørsmål om hva som skiller en god beat fra en dårlig beat, har han et tydelig, men subjektivt, kriterium: Nemlig den indre feelingen, og stemningen den utløser.

— Personlig er jeg veldig kresen på beats. Jeg må elske det før jeg vurderer å lage en sang ut av det. Jeg begynner å se for meg ting i hodet når jeg hører beaten, og får lyst til å nynne, sier han.

Så du får assosiasjoner med en gang?

— Ja, der er vi inne på noe. Det skal ikke bare føles litt bra, men kjempebra!

Føler du at det har hjulpet artister som ikke har så mye erfaring?

— Absolutt. Jeg er flink til å skrive låter, synge og rappe. Men hvis jeg skulle laget en beat selv da jeg startet karrieren, hadde hele produksjonen vært kjempedårlig. Jeg kan ikke det å lage beats, vedgår Bond, før han runder av:

— Jeg hadde ikke vært en artist hvis det ikke hadde vært for internettprodusentene.

– Det er kult å støtte andre, og det er et fint sted å starte hvis du ikke kjenner noen i musikkbransjen enda. Det er gull verdt for artister som ikke har det nettverket, sier Lars Bond Gæste Gutter om å kjøpe beats på nett. Her fra trioens konsert på Vill Vill Vest i Bergen. Foto: Vilde Isabel Greger

– Det er kult å støtte andre, og det er et fint sted å starte hvis du ikke kjenner noen i musikkbransjen enda. Det er gull verdt for artister som ikke har det nettverket, sier Lars Bond Gæste Gutter om å kjøpe beats på nett. Her fra trioens konsert på Vill Vill Vest i Bergen.
Foto: Vilde Isabel Greger