Hvordan finne din produsent?

Det finnes mange dyktige produsenter i Norge - hvem du bør jobbe med avhenger av en rekke faktorer.

Produsentens oppgave i studio er å se til at alle involverte yter maksimalt og høres best mulig ut. Vedkommende bør høre potensialet i en låt og deretter komme med innspill til hvordan den kan bli best mulig når den er ferdig innspilt og produsert.

Her har vi samlet noen nyttige tips du kan ta med deg når du skal begynne jakten på din produsent.

Av Kristian Stockhaus

Sist oppdatert: 05. desember, 2022

Produsenttype

Det finnes flere måter å jobbe på som produsent. En produsent kan for eksempel foreslå å arrangere låten på nytt eller forbedre teksten, eller komme med ville innfall som at låten bør ha en baklengs saksofonsolo. Da er det viktig å lytte og teste det som foreslås, men samtidig ikke gjøre endringer i låten som du selv får vondt i magen av.

Dersom du ikke ønsker mye kreative innspill bør du si ifra før dere starter samarbeidet.

Hvis målet med studioinnspillingen er å lage en bedre, men ellers identisk versjon av demoen du tok med deg til studioet, kan du gå glipp av mye av potensialet som ligger i det å jobbe med en god produsent.

Denne guiden er utarbeidet av Kristian Stockhaus, musiker, produsent og DJ, bosatt i Bergen. Siden 2001 har han vært aktiv med flere band og prosjekter, inkludert Lekende Lett, Ungdomskulen og soloprosjektet Stockhaus.

Kristian Stockhaus jobber i Musikkontoret Brak. Foto: Øystein Grutle Haara

Kristian Stockhaus jobber i Musikkontoret Brak.
Foto: Øystein Grutle Haara

Innspillingssted

Det er mange fordeler med å spille inn i ditt nærområde, både når det kommer til økonomi og logistikk, og det kan derfor være lurt å starte jakten på en produsent der. Er det lokale artister og band som har utgivelser som virkelig inspirerer deg? Finn ut hvem som er produsent og hvor musikken er spilt inn! Finner du en produsent og et studio i nærheten har du også mulighet til å møte produsenten og se på studiofasilitetene før dere skal jobbe sammen.

Noen kan likevel ha behov for å komme seg bort fra hjembyen for ikke å bli forstyrret i studioarbeidet, og da kan det å flytte på seg være en god idé.

Kontaktfasen

Når du har bestemt deg for en produsent kan du ta kontakt for å presentere deg selv - og din musikk.

Du kan sende inn en demo, en video eller fremføre låten for produsenten. En fremføring vil gjøre størst inntrykk og samtidig gi produsenten en idé om hvordan det vil være å jobbe med deg i studio. Forhør deg om hva produsenten tenker om låten eller låtene dine, og hvordan vedkommende ville foredlet materialet.

Forsøk alltid å finne noen som har like mye entusiasme for musikken din som du selv har. Det er også viktig at dere fungerer godt sosialt og at dialogen er tydelig og konkret når det gjelder roller i studio, økonomi og visjon.

Avtale

Dersom dere bestemmer dere for å jobbe sammen, fastsetter dere en periode for samarbeidet og legger en plan. For ordens skyld kan det være lurt å skrive en kontrakt på det som du og produsenten avtaler.

En e-post med informasjon og andre detaljer knyttet til studiobesøket er gyldig som kontrakt og kan brukes rettslig, men det er ikke nok å bare sende e-posten. Begge parter må vise at innholdet i e-postkorrespondansen er godkjent.

Det er ikke alltid lett å vite hvor lenge en skal booke et studio, men det er bedre å booke litt for lenge enn for lite. Hvis dere ikke blir ferdige på den tiden dere har avtalt og produsenten er fullbooket i tiden etterpå, kan produksjonen bli lagt på is en god stund. Lag derfor en plan på hva dere skal gjøre hvis dere trenger mer studiotid enn det dere har booket i første omgang.

Tenk på hva dere trenger før dere går i studio og få med disse ønskene i avtalen:

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.