Betalingsløsninger for band:

Hvordan ta betalt for merch på veien?

Av Tord Litleskare

| 15. november, 2023
Merchboden til Brothers of Metal på spillestedet Limelight i Belfast, september 2022.  Foto: Pähr Nilsson

Merchboden til Brothers of Metal på spillestedet Limelight i Belfast, september 2022.
Foto: Pähr Nilsson

Det finnes en rekke betalingsløsninger for artister som selger egen merch på turné.

Vi har snakket med turnémanager Giulia Wyrd Svartskog og det psykedeliske rockebandet Kanaan for å høre hva som fungerer best for dem.

Enkelte systemer fungerer kun i landet du har registrert selskapet ditt, noe som kan skape trøbbel for de som turnerer utenlands.

Blant de mest brukte betalingsløsningene blant turnerende band i dag finner vi Zettle, Sumup og MyPOS.

Bra system med én stor ulempe

Giulia Wyrd Svartskog jobber som turnémanager og merch-selger gjennom Altared Khaos Associates, med navn som Wardruna, Kalandra, Gloson og Brothers of Metal på kundelisten. Hun mener Zettle utvilsomt er det beste betalingssystemet hun har testet.

— Det er veldig enkelt å lage en konto og det kan kobles til de fleste regnskapsprogrammer. Jeg har sjelden hatt problemer med Zettle. Kundeservice svarer også veldig rask om man behøver hjelp, forteller hun.

I tillegg trekker hun frem tydelige salgsrapporter, rask sortering, mulighet til å importere prisliste fra Excel, lave transaksjonskostnader og overføring til norsk konto på dagen, blant Zettles kvaliteter.

— Ulempen er at man kun kan bruke Zettle i landet man har sitt selskap, og i den valuta landet har. Det vil si at jeg ikke kan bruke Zettle utenfor Norge og ikke i andre valutaer enn norske kroner.

Det er noen utfordringer særlig i Tyskland med å få publikum til å betale med kort - de elsker kontanter, men med litt vennlig overtalelse går det stort sett greit å få dem til å betale med kort.
Ask Vatn Strøm, Kanaan

Det psykedeliske rockebandet Kanaan er ute på sin Europa-turné når vi snakker med de. De hadde lenge klødd seg i hodet for å finne en løsning som fungerte for salg av merchandise på turné.

— I starten, fordi Vipps bare funker i Norge, tok vi betalt i kontanter. Dette ser jeg at de aller fleste band i vår sjanger gjør. Vi møter ofte ganske etablerte band på festivaler rundt omkring i Europa og alle kjører på med kontanter. Vi synes dette er litt styrete fordi vi ikke bruker euro i Norge, som blir dyrt å veksle senere, pluss at det er mye vanskeligere bokføringsmessig, sier bandets gitarist og økonomiansvarlig Ask Vatn Strøm.

Kanaan opptrer på L'International i Paris under sin Europa-turné i 2023. Foto: Aurélia Sendra

Kanaan opptrer på L'International i Paris under sin Europa-turné i 2023.
Foto: Aurélia Sendra

Utfordring i Tyskland

Først brukte Kanaan Zettle, og var veldig fornøyd med tjenesten og muligheten til å koble betalingsløsningen til Fiken slik at bokføringen ble enkel. Til sin store skuffelse oppdaget de senere at tjenesten bare kunne brukes i Norge.

— Vi ble tipset av noen venner i et annet band som turnerer mye i Europa om SumUp. Nå bruker vi kun det. Denne leverandøren kan du bruke over hele verden. Det er litt mer kronglete med bokføringen, men det lar seg gjøre.

Han forteller at bandet nylig har skaffet seg to betalingsterminaler slik at det går raskere unna ved merchbordet.

— Det er noen utfordringer særlig i Tyskland med å få publikum til å betale med kort - de elsker kontanter, men med litt vennlig overtalelse går det stort sett greit å få dem til å betale med kort. SumUp godtar de aller fleste korttyper, så det er meget fleksibelt. Det kan også være verdt å nevne at man må verifisere brukeren sin for å kunne selge for mer enn 50.000 kroner, det lærte vi fort da alle transaksjoner plutselig ble avvist.

Han legger til:

— SumUp tar også en mindre cut av salget enn Zettle og koster mindre å anskaffe. Man kan lage ulike produkter i appen man bruker på telefonen, med ulike varianter (størrelse, farger, osv) og varebeholdningen oppdateres automatisk ved salg. Support-teamet er også veldig behjelpelige og raske på å svare.

Jeg kan bruke SumUp i Norge, Tyskland og England, men prisene vises kun i NOK. Det er en automatisk beregning som ikke kan endres.
Giulia Wyrd Svartskog

Wyrd Svartskog har også brukt SumUp mye når kundene hennes for eksempel har turnert i Storbritannia og Europa. Hun forteller at transaksjonskostnadene er faste, og at pengene overføres manuelt fra SumUp-kontoen din til bankkonto.

Én ulempe med SumUp er at du ikke kan endre valuta på varene.

— Jeg kan bruke SumUp i Norge, Tyskland og England, men prisene vises kun i NOK. Det er en automatisk beregning som ikke kan endres.

Hun erfarer at publikum begynner å bli vant med at bandene belaster i en utenlands valuta, men påpeker at det er viktig å ha en skriftlig prisliste ved merchbordet hvor man kan vise prisene i begge valutaer.

— Hyr inn en kvalifisert selger

Når det gjelder MyPOS er Wyrd Svartskog mindre fornøyd. Selv om du her kan endre valuta fra dag til dag, er registreringsprosessen «et mareritt», kundeservice svarer treigt og transaksjonskostnadene er flytende og skaper dermed usikkerhet, ifølge henne.

I tillegg kan det være vanskelig å finne rapportene du trenger.

Hva mener du er det viktigste et band eller artist bør tenke på når de velger betalingsløsning?

— Artistene er ganske forskjellige, men min anbefaling er å hyre en kvalifisert selger som kan holde styr på hele prosessen. Merch-salg er ofte den viktigste inntektsformen på en turné, og det er derfor viktig å vite hvor mye som ble solgt, hvilken vare som er den mest populære, hva er resultatet per hode og hvor mye netto/brutto har vi.

— Da kan din merchandiser anbefale det beste betalingssystemet ut ifra bandets behov, avslutter hun.