Teknikk i Balanse:
— Har man stor interesse for musikk eller teater, men ikke vil stå på scenen, er dette perfekt
Av Richard Myklebust og Julie Strand Klausen
|
Daniela Dobrova var blant deltakerne i årets Teknikk i Balanse-program. Her er hun fotografert på jobb under Bergenfest.
Foto: Marte Thoresen
Får verdifull festivalerfaring i et mannsdominert felt.
En viktig del av Kulturroms kompetansesatsing er Teknikk i Balanse, som startet opp i 2013. Gjennom prosjektet ønsker de å bidra til bedre kjønnsbalanse på det konserttekniske feltet.
I år var 16 teknikere utplassert på seks festivaler, inkludert Øyafestivalen i Oslo og Bergenfest i Bergen.
Vi har snakket med to av deltakerne, Daniela Dobrova og Elias Sibke Branæs, om erfaringene de har tatt med seg fra årets Teknikk i Balanse.
Stor variasjon og mye å lære
Dobrova, som jobbet på Bergenfest i sommer, forteller at det er mange andre enn menn som har store interesser innenfor feltet, men siden det tidligere har vært så få blir det automatisk færre muligheter.
— Ordninger som dette kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner! Jo flere av oss man ser jobbe i denne bransjen, jo lavere terskel blir det for å prøve for andre.
Hva er det med sceneteknikk som gjør at du vil fortsette å jobbe med dette?
— Har man stor interesse for musikk eller teater, men ikke vil stå på scenen, er dette perfekt! Det er ekstremt stor variasjon og alltid noe nytt å lære. Jeg er kjempegira på å jobbe videre med dette.

Elias Sibke Branæs fotografert i aksjon på Øyafestivalens nest største scene, Vindfruen.
Foto: Johannes Andersen
Alle kjønn like egnet
Elias Sibke Branæs jobbet på Øyafestivalen i Oslo. Festivalen kunne skilte med store navn som PJ Harvey og Susanne Sundfør på programmet denne sommeren.
— Det var utrolig gøy og jeg lærte så mye! Og jeg fikk mengdetrening i temaer jeg har vært borte i før. Det var veldig kult å få lov å ha del av ansvaret for linjer og patching for eksempel. Jeg har lenge hatt lyst til å være med og jobbe på festival, og denne sommeren passet særlig bra for meg fordi jeg studerer sceneteknisk produksjon. Å måtte planlegge changeover igjen og igjen gjør at en får rutinene inn i hodet og hendene. Ikke minst fikk jeg jobbe med dyktige folk med forskjellige fagområder, forteller Sibke Branæs.
Hvordan tror du man kan inspirere flere kvinner, ikke-binære og transpersoner til å jobbe i bransjen?
— Det er viktig å ha flere å se til, og da må det ansettes flere kvinner. I min mening er det også minst like viktig at de som prøver seg i yrket blir tatt seriøst. Vi må ikke bare si at kvinner «også» kan være teknikere, vi må vite at alle kjønn er like egnet til teknikeryrket.
Neste søknadsfrist til Teknikk i Balanse publiseres i løpet av vinteren 2025.
Det anbefales selvsagt også å følge med både her på Musikkontoret og på Kulturroms nettsider for kurs og praksisprogrammer som annonseres løpende.
Kulturrom
Relatert innhold

Hvordan skape bedre rom for musikk?
Hva skal til for at flere kan føle seg hjemme i kulturlivet? Her får du konkrete grep for å gjøre rommet mer inkluderende – fysisk, sosialt og digitalt.

Hvordan kan festivaler samarbeide for smartere drift?
Å arrangere en festival er en stor jobb, men du trenger ikke gjøre alt alene.

Slik lager du en bærekraftig turné med mindre arrangører
Hvordan får du en turné til å gå opp økonomisk, logistisk og kunstnerisk når du jobber med mindre arrangører?