Lisa Skoglund:

— Du må like det du lager, for at du skal orke å skrive det ferdig

Av Petter Skipperø

| 06. februar, 2024
At det var musikk hun skulle jobbe med, fant Lisa Skoglund ut som 18-åring, og siden har hun ikke sett seg tilbake.  Foto: Sverre Simonsen

At det var musikk hun skulle jobbe med, fant Lisa Skoglund ut som 18-åring, og siden har hun ikke sett seg tilbake.
Foto: Sverre Simonsen

Låtskriving er en kunst. Det er en reise mellom å være fornøyd og ikke vite om en låt er ferdig. Mens noen bruker timer på å lage en låt, bruker andre flere år. Hva er det som gjør at en låt er ferdig? Og når vet man om den er ferdig?

Artistene Lisa Skoglund og Vilde Iris Hartveit Kolltveit, også kjent som iris, deler sin erfaring med låtskriving.

Lisa Skoglund fra Tromsø har lenge elsket å skrive musikk. En reise som startet som tekstforfatter, som på videregående tok en sving mot musikken.

— For meg var det ingen tvil om at låtskriving var mitt kall, sier Skoglund.

At det var musikk hun skulle jobbe med, fant hun ut som 18-åring, og siden har hun ikke sett seg tilbake. Gjennom årene har hun ikke bare skrevet og laget egen musikk, men hun deler også mye av erfaringene sine med låtskriverkurs for ungdom.

Årene Skoglund har drevet med musikk har lært henne mye, og gitt henne mange gode erfaringer.

Alt starter med en idé

— Låtskrivingen starter alltid med en idé eller et ønske om å uttrykke noe. Som ungdom handlet det om å mene noe, og jeg tror det er det som driver mange unge låtskrivere.

Skoglund deler et glimt av hvordan hun startet med å lage musikk, en tid da det bare var henne, et piano eller en gitar. Dette kunne hun holde på med i flere timer, for å forsøke å få både tekst og melodi til å passe sammen.

— Jeg satt og spilte, og prøvde å finne tekst og melodi samtidig, forteller hun.

Prosessen med å skrive og lage låter har endret seg over tid, men likevel er mye av de samme verdiene til stede.

— Kjernen er det samme. Det starter alltid med en følelse eller en idé.

Stol på magefølelsen

Skoglund er overbevist om at når det kommer til ferdigstilling av en låt, så er magefølelsen veldig viktig. Det er den som viser vei, når du selv er usikker.

— Det er en ren magefølelse. Det er samme type følelse jeg har på hvilke skisser som skal bli sanger og ikke.

— Jeg er en låtskriver som kan bruke flere år på en sang, mens andre ganger kan de komme med en gang. Og når jeg ferdigstiller en sang, så vet jeg ganske tidlig hvilke av de sangene jeg vil gjøre ferdig og ikke. Den har en god grunnidé og gir meg en god følelse. Jeg har også masse skisser som ikke blir ferdig. Men de skissene kommer jeg ofte ikke så veldig langt med. Og det tror jeg er en ren magefølelse, forteller hun.

Skoglund sier det er viktig at du liker det du holder på med.

— Du må like det du lager for at du skal orke å skrive det ferdig. Spør deg selv om du liker det du driver med. Hva er du gira på? Hva har du lyst til å gjøre?

— Stort sett så liker jeg veldig godt det jeg holder på med. Jeg må være gira. Med engang jeg ikke er det, så trenger kanskje ikke låten å bli gjort ferdig.

Det som ødelegger mye for kreativitet og låtskriving generelt er at man har en høylytt indre kritiker. Om du tillater deg å kritisere sangen eller ideen før den får sjansen til å utvikle selv, ender du selvfølgelig opp med en uferdig sang, og en sang du ikke liker.
Lisa Skoglund

Skoglund avslører at selv om hun tidligere har vært offer for den kritiske indre stemmen, har årene med låtskriving vært hennes beste måte å overvinne kritikeren på.

Tenker du at musikere ikke stoler nok på seg selv?

— Ja, jeg tror det gjelder de aller fleste, innrømmer Skoglund.

— Det som ødelegger mye for kreativitet og låtskriving generelt er at man har en høylytt indre kritiker. Om du tillater deg å kritisere sangen eller ideen før den får sjansen til å utvikle selv, ender du selvfølgelig opp med en uferdig sang, og en sang du ikke liker.

Skoglund anbefaler å starte med mindre selvkritikk.

— Du må komme ordentlig i gang slik at du tror på det du driver med. Og hvis du sliter med kritiske tanker, må du vurdere om det skyldes at du ikke liker sangen, eller om det kun er din indre kritiker som snakker.

— Da jeg var yngre var det kanskje vanskeligere å være sikker på sangene mine. Jeg var kanskje mer usikker, men nå er jeg eldre og jobber med folk jeg er trygge på, og det hjelper mye.

Ingen standard for hva god musikk er

Skoglund er kritisk til at mange tenker at det finnes en mal for hva som er en god låt, og hva som er en dårlig låt. Mange musikere faller ofte i fellen med å tro at det eksisterer en oppskrift på hva som er en god låt. Ifølge Skoglund er sannheten langt fra det.

Hun mener folk bør ha troen på seg selv.

— Utvikle det du synes er kult, for det er det eneste som betyr noe, og det eneste du kan gjøre noe med. Ikke vær redd for å gi ut låter som senere viser seg å ikke være det du ønsker å drive med.

Skoglund sier at dette er en del av prosessen for å lære.

— Det viktigste som låtskriver er å ha en genuin kjærlighet for det du lager. Skap musikk fordi du elsker det. Ikke bare lag musikk for at du skal lage den neste nye hitlåten. God musikk kommer fra hjertet og sjelen, ikke fra forventninger.

Vilde Iris Hartveit Kolltveit, bedre kjent under artistnavnet iris, reflekterer over hvordan hennes tilnærming til musikk har endret seg over tid, samtidig som kjærligheten hennes for tekst kanskje blir sterkere og sterkere.  Foto: Robin Frøderberg og Thel Whirh

Vilde Iris Hartveit Kolltveit, bedre kjent under artistnavnet iris, reflekterer over hvordan hennes tilnærming til musikk har endret seg over tid, samtidig som kjærligheten hennes for tekst kanskje blir sterkere og sterkere.
Foto: Robin Frøderberg og Thel Whirh

En annen tilnærming

Artisten Vilde Iris Hartveit Kolltveit, også kjent under artistnavnet iris, brukte litt lenger tid på å finne ut om det var musikk hun skulle holde på med. Hun startet faktisk med en dyp kjærlighet for tekst.

— Jeg ønsket egentlig å begynne på skole for skrivekunst. Jeg ville skrive tekster, noveller og bøker. Det var liksom det som var drømmen, men musikken har alltid vært like viktig for meg, forteller Kolltveit.

Likevel valgte hun å studere musikk på videregående. Det angrer hun ikke på nå. Hun valgte musikken siden det var det hun likte best å holde på med.

Prosessen har endret seg

Kolltveit reflekterer over hvordan hennes tilnærming til musikk har endret seg over tid, samtidig som kjærligheten hennes for tekst kanskje blir sterkere og sterkere. Når hun jobber med et prosjekt har hun alltid med seg masse tekster til studioet.

— Noen ganger oppstår det plutselig en idé, forteller hun.

— Åh, dette vil jeg gjøre, også må man bare gripe det. Det kan være en følelse eller en tekstlinje som fanger oppmerksomheten. Jeg har ofte med meg masse tekster. Noen ganger er det tekster jeg tror kan bli en sang en dag, men når det skjer, er jeg ikke sikker på.

— Jeg kan gå hundre runder med en tekst.

Prosessen hennes med musikkproduksjon beskriver hun som et puslespill.

— Det vanligste jeg gjør er å ta med noen tekster til studioet, få noen til å spille akkorder, og så leker vi litt med det. Enten så føles det riktig, skaper en følelse av noe godt, eller så fungerer det ikke. Mye avhenger av hvordan vi kommuniserer og samhandler, deler hun.

Jeg har ofte med meg masse tekster. Noen ganger er det tekster jeg tror kan bli en sang en dag, men når det skjer, er jeg ikke sikker på.
Vilde Iris Hartveit Kolltveit

Balansen mellom å jobbe for mye med en låt, og det å ødelegge skapergleden er hårfin, ifølge Kolltveit. Hun erkjenner at hun tidligere kunne bruke år på å mikse en låt om og om igjen, stadig prøve nye produksjoner eller vers. Det konstante arbeidet med en låte førte til at hun ikke synes det var gøy lengre.

— Jeg har øvd meg på å kjenne når en låt er ferdig.

Hun sier at det beste er å stole på at det du gjør er godt nok, en prosess som krever at du stoler på magefølelsen.

— Det er faktisk litt magefølelse, forteller hun.

Det er enkelt å si at du må høre på magefølelsen, men hvordan vet man at den er riktig?

— Jeg tror at jo mer man jobber med musikk og med låtskriving, jo mer tør man å dele med andre, sier hun.

Hun understreker viktigheten med å be folk om tilbakemeldinger, selv om det kan virke skremmende.

— Det tror jeg er viktig.

Har du søsken du kan spørre? En storebror eller ei lillesøster? Tør å spør, sier Kolltveit. Hun forestiller seg ofte søsknene sine som publikum på første rad under en konsert eller når hun deler låtene sine. Dette gir henne en følelse av om det hun har skapt virkelig er bra eller kanskje trenger å jobbes mer med.

— Det handler ikke at de skal være enige og styre det jeg gjør, men at jeg sjekker hvor sikker jeg er på noe.

Låten er bra nok

Kolltveit deler sine erfaringer om hvordan man kan vite om en låt er ferdig eller ikke. Hun mener at om låten er god nok, så er den ganske enkelt god nok.

— Det føles kanskje litt vagt og tullete, men låten skal gi deg akkurat den følelsen du søker. Ingen elementer bør plage deg, ingen tekstlinjer bør virke rare. Du skal kjenne at du er stolt av det du har laget, forteller hun.

Hun sammenligner prosessen med en annen kunstform – maling. Akkurat som en maler kan male og male uten å bli ferdig, kan dette ende opp med å gjøre maleriet verre, i stedet for å forbedre det. Kolltveit mener at denne risikoen gjelder også for musikken.

Kolltveit nevner igjen betydning av det å tørre å spørre etter tilbakemeldinger. Det bør du gjøre uansett hvor skummelt det er, sier hun.

— Det er en del av det å vise låten til folk, å tørre å dele. Du må samle inn tilbakemeldinger fra ulike mennesker. Du kan også forvente ulike synspunkt, men dette er bare positivt. Musikken din treffer ikke alle, men de du treffer skal være fornøyd med det du har lagd, avslutter hun.