Mikse i Dolby Atmos:

— Det er viktig å bruke teknologien på en slik måte at det forsterker det musikken prøver å formidle og dermed hever lytteopplevelsen

Av Tord Litleskare

| 27. februar, 2024
Sven Andréen driver studioet og indielabelet Klokkereint i Gjøvik. Han er opprinnelig trommeslager og har spilt i band siden han var 12 år gammel. Foto: Mattis Myrland

Sven Andréen driver studioet og indielabelet Klokkereint i Gjøvik. Han er opprinnelig trommeslager og har spilt i band siden han var 12 år gammel.
Foto: Mattis Myrland

Hva er Dolby Atmos, og hvordan kan det være med på å forsterke opplevelsen lytteren får av din musikk? Vi har snakket med Sven Andréen i Klokkereint.

Studioet i Gjøvik var blant de første i Norge som ble godkjent av Dolby for miksing av musikk i Dolby Atmos. I dag er det, ifølge Andréen, elleve godkjente studioer i Norge.

I tillegg til studiodriften har Klokkereint et indielabel, som har gitt ut 74 singler, tre EP-er og syv album siden 2016.

— Jeg liker å kalle Klokkereint et lite artistkollektiv. Vi jobber ut fra kongstanken om at man får til mer sammen enn hver for seg, sier Andréen.

Han forklarer at Dolby Atmos er en teknologi og en plattform for å mikse musikk i «immersive audio».

Bratt læringskurve

Studioeieren forteller at når de jobber med miksing i Dolby Atmos-formatet jobber de mye med plassering av de ulike elementene. Siden Atmos er et surround-format kan de plassere lyd-elementer hvor de vil i et virtuelt rom.

— Vi har bredde, dybde og høyde på en helt annen måte enn i stereo, siden vi har høyttalere rundt og over oss. Det kreves en god del utstyr for å få dette til å fungere skikkelig og det er en stupbratt læringskurve på alt man må sette seg inn i som tekniker for å faktisk kunne håndtere en Atmos-miks med litt størrelse på, forteller Andréen.

Han sier videre at det også er viktig å passe på at miksen låter bra på hodetelefoner, siden 80 prosent av dagens Atmos-mikser blir lyttet på via hodetelefoner.

— Det er ikke vanlig stereo, men en binaural-versjon av Atmos-miksen for hodetelefoner. Binaural er veldig enkelt forklart en teknologi som gjør det mulig å gjengi, i helt vanlig hodetelefoner, hva man hører i et rom med høyttalere. Og er Atmos-miksen gjort skikkelig kan lytteopplevelsen i binaural være ganske heftig å oppleve.

Bare fordi man kan kaste vokalen rundt hodet på lytteren er det ikke sikkert at det er det som trengs. Det er alltid musikken og kunsten først.
Sven Andréen

I Klokkeireint har de et såkalt 9.1.4-oppsett. Det vil si ni høyttalere nøyaktig plassert på gulvet, én LFE-kanal (sub) og fire høyttalere i taket.

Ifølge Andréen jobber de alltid tett med artistene når de mikser. Kvalitetskontroll er et element av det, men også det å kunne vise og forklare hva Atmos er og hva det kan gjøre med og for musikken.

— Det er viktig å bruke teknologien på en slik måte at det forsterker det musikken prøver å formidle og dermed hever lytteopplevelsen. Bare fordi man kan kaste vokalen rundt hodet på lytteren er det ikke sikkert at det er det som trengs. Det er alltid musikken og kunsten først. Dolby Atmos er kun et verktøy og må brukes som det.

— Jeg er veldig glad i mine Tore Seem-miksere (norskbygde miksere for nordisk tv og radio i sin tid). De bruker jeg hele tiden for å farge i opptaksprosessen, eller ved miks og mastering. Kombinasjonen av noe vintage hardware sammen med den nyere Dolby Atmos-teknologien er, for meg, et godt sted å være, sier Andréen. Foto: Sven Andréen

— Jeg er veldig glad i mine Tore Seem-miksere (norskbygde miksere for nordisk tv og radio i sin tid). De bruker jeg hele tiden for å farge i opptaksprosessen, eller ved miks og mastering. Kombinasjonen av noe vintage hardware sammen med den nyere Dolby Atmos-teknologien er, for meg, et godt sted å være, sier Andréen.
Foto: Sven Andréen

Et større lerret å utforske

For å forklare noe av fascinasjonen for Atmos-teknologien beskriver studioeieren det hele som «et større lerret vi kan bruke og utforske» og en metode for å «plassere lytteren nærmere følelsen av å faktisk være til stede der det skjer når musikken blir spilt».

— For meg personlig er det ikke så mye som slår opplevelsen av å være omsluttet av musikk både i studio, på høyttalere der, og i hodetelefoner. Dette kan «immersive audio» og Dolby Atmos gjøre med lytteopplevelsen. Jeg koser meg med det hver eneste dag!

For filmelskere og kinogjengere er ikke Dolby Atmos noe nytt. Sven Andréen er likevel klar på at det har en høy «wow-faktor» hos mange nå fordi det er nokså nytt for musikk. Strømmetjenesten Apple Music har trykket formatet til sitt bryst, og Andréen tror at når Spotify en dag innfører Atmos, vil det virkelig få fart på sakene også i Norden.

Hvorfor tenker du det er viktig for artister å jobbe med Dolby Atmos?

— Immersive audio er, som et hvilket som helst annet format, sikkert ikke for alle. Det vil alltid være folk der ute som syns det høres teit ut og at det bare er en gimmick. Det var ikke alle som likte overgangen fra mono til stereo i sin tid heller. Jeg syns ingen bør føle at de lage eller mikse ting i Dolby Atmos for å holde seg relevante. Kjør på med stereo! Eller kanskje mono? Men hvis man tenker at dette kan være spennende å teste ut og at man med denne teknologien kommer nærmere det man hører for seg inne i hodet, så er det absolutt verdt å sjekke ut.

Han legger til:

— Jeg pusher ikke Dolby Atmos på noen, men jeg viser mer enn gjerne frem hva det kan gjøre og hvilken effekt det kan ha på musikken.

Sven Andréen tror det i tiden fremover vil bli både enklere og rimeligere å sette opp et Atmos-anlegg i egen stue - både for film og musikk. Han tror også binaural-teknologien for hodetelefoner kommer til å forbedres ytterligere.

For meg personlig er det ikke så mye som slår opplevelsen av å være omsluttet av musikk både i studio, på høyttalere der, og i hodetelefoner.
Sven Andréen

Hva er ditt viktigste tips til artister og musikere som skal spille inn i studio med en produsent?

— Mitt aller viktigste råd må være: Vær godt forberedt. Sørg for å være på samme bølgelengde med produsenten, slik at dere er enige om hva som er målet og omtrent hvordan dere skal komme dit.

— Ha en plan, men sett av tid til å leke. Ikke undervurder «art by accident». Og det viktigste: Ha det sjukt gøy!