Kontordagen 2025:

Artisten som investor

Av Tord Litleskare

| 16. juni, 2025
Sofie Tollefsbøl satt i panelet «Artisten som investor» under Kontordagen 2025. Her er hun på scenen med Fieh to år tidligere. Foto: Tord Litleskare

Sofie Tollefsbøl satt i panelet «Artisten som investor» under Kontordagen 2025. Her er hun på scenen med Fieh to år tidligere.
Foto: Tord Litleskare

I en musikkbransje som blir stadig mer indie-preget, ser vi ofte at artister ikke bare er kreative skapere, men også investorer i egne prosjekter.

På Kontordagen 2025 – et årlig arrangement arrangert av Creo, GramArt, Musikkontoret MØST og NOPA – ble derfor artistens økonomi og forretningsrolle satt i søkelyset.

Det ble gjort opptak fra flere av programpostene på Kontordagen, og i GramArts «Artistpodden» kan dere nå lytte til diskusjonen mellom artisten Thea Glenton Raknes, Sofie Tollefsbøl (Fieh) og Ole Vuyo Småge (GiddyGang) der de deler sine erfaringer om å investere i egne prosjekter.

Episoden tar opp hvor mye økonomisk risiko en artist bør ta: Skal man bruke egne midler på innspilling og turné? Og hvordan bør man fordele både overskudd og ansvar i band eller prosjekter?

Temaer som produksjonskostnader, turnéfinansiering og honoreringspraksis står sentralt.

Ole Vuyo Småge, Thea Glenton Raknes og Sofie Tollefsbøl deler sine erfaringer om å investere i egne prosjekter på scenen under Kontordagen 2025 på Vega i Oslo. Foto: Leif Haaland

Ole Vuyo Småge, Thea Glenton Raknes og Sofie Tollefsbøl deler sine erfaringer om å investere i egne prosjekter på scenen under Kontordagen 2025 på Vega i Oslo.
Foto: Leif Haaland

Et ærlig og nødvendig innblikk

Episoden gir et ærlig og nødvendig innblikk i den økonomiske hverdagen for moderne musikere. Ved å dele erfaringer viser de hvordan man kan balansere kreative ambisjoner med sunn økonomi, både på solo‑ og bandnivå.

Hør «Artistpodden» her:

Kontordagen 2025

Kontordagen i Oslo ble arrangert 2. april 2025 i samarbeid mellom Creo, GramArt, Musikkontoret MØST og NOPA.

Mer informasjon