Rapport for Rytmisk satsing - 15 år
Siden 2009 har Kristiansand kommune gitt penger til musikk gjennom Rytmisk satsing. Hva er status for ordningen i 2024?
Rytmisk satsing ble etablert i 2009, etter et vedtak av Kristiansand bystyre i 2008. Bakgrunnen var at det tidligere hadde blitt bevilget penger til å få på plass en rytmisk scene i Kristiansand, et prosjekt som etter hvert ble skrinlagt. Dette er midlene som dannet grunnlaget for satsingen på Rytmisk musikk i årene som fulgte.
Rytmisk satsing har levd i 15 år, og i løpet av den tiden delt ut 13 472 200 kroner til musikklivet i Kristiansand. Disse millionene har blitt delt ut gjennom 1022 tildelinger, fra 1619 søknader.
I løpet av perioden har midler gått direkte til flere prosjekter, som bl.a. ny rytmisk scene (Kick) og Sørveiv i perioder, mens hele veien har det vært et satt tilskudd til øvingslokaler, som de siste 10 årene har vært administrert av AKKS.
Sørveiv er Sørlandets musikkbransjetreff og samler musikkbransjen fra Agderfylkene, Norge og resten av Norden til showcase-konserter og en internasjonal musikkfaglig konferanse. Festivalen fikk i en periode midler direkte av budsjettet til Rytmisk satsing, men ble flyttet ut av ordningen i 2018.
Det er 12 122 350 kr som har blitt delt ut direkte i tilskuddsordningen til Rytmisk satsing; som arrangementstøtte, turnéstøtte eller profesjonaliseringsmidler fra 2009 til 2024.
— Totalt er det delt ut 12 122 350 direkte til prosjekter fra 2009 til 2024. —
Rytmisk satsings historie
Rytmisk satsing ble etablert i 2009, etter et vedtak av Kristiansand bystyre i 2008. Bakgrunnen var at det tidligere hadde blitt bevilget penger til å få på plass en rytmisk scene i Kristiansand, et prosjekt som etterhvert ble skrinlagt. Dette er midlene som dannet grunnlaget for satsingen på Rytmisk musikk i årene som fulgte. Ordningen ble administrert av Kristiansand Rock City, som senere byttet navn til Sørf - Sørnorsk kompetansesenter for musikk, og Musikkontoret Sørf.
Rytmisk satsing i 2024
I 2024 var det totalt kr 761 250 i støtteordningen. 560 000 kr var satt av til turné og konsertstøtte, og 200 000 kr til profesjonaliseringsmidler.
I 2024 var det 62 søkere som fikk tilskudd til sine prosjekter, og 55 søkere som fikk avslag. Gjennomsnittlig tildeling i 2024 var 12 359 kr.

Fordeling av antall tilskudd i 2024.
— 135 konserter i Kristiansand, 94 turnéstopp og 22 profesjonaliseringsprosjekter —Tilskuddsmottakere i 2024
Det har blitt sagt at Kristiansand kommune før Rytmisk satsing ble sett på som det "sorte hullet i musikk-Norge", og at tilstedeværelsen av konserter i hverdagslivet i Kristiansand er den største endringen fra Rytmisk satsing ble etablert til i dag. Nå vet vi at konsertene som fyller hverdagen i musikkbyen Kristiansand i stor grad er støttet av Rytmisk satsing.
I 2024 støttet Rytmisk satsing 135 konserter i Kristiansand, altså i snitt en konsert hver tredje dag, hele året. Rytmisk satsing utgjør en stor forskjell på grunn av alle møteplassene som dannes i Kristiansand rundt disse konsertene.
Tar man med de 94 turnéstoppene som fikk tilskudd har altså Rytmisk satsing støttet én konsert i snitt nesten 2 av 3 dager i hele 2024.

Wax Lizrd på Søndager på Vaktbua, en konsertserie på Vaktbua som er støttet av Rytmisk satsing flere ganger.
De største tildelingene
Gjennom 15 år med Rytmisk satsing, og de 605 tildelingene, er det kun gjort 17 tildelinger over 30.000 kr. Den største enkelttildelingen ble gitt til turnéstøtte for Green Carnation på 60 000 kr i 2021. Blant de andre store tildelingene er støtte til Songcamping, som fikk 40 000 kr i 2023.
— — Vi er takknemlige for at Rytmisk satsing kan være en katalysator i tidlig fase som gjør det mulig å teste ut nye innovative konsepter for musikkmiljøet på Agder. —Julie Enger Børresen og Andreas Engeset, Songcamping.
Songcamping Bragdøya
Songcamping
— Støtten fra Rytmisk satsing har betydd veldig mye for oss fordi det bidro til å profesjonalisere prosjektet, førte til flere tilskudd, flere camper, et nordisk nettverk blant låtskrivere, produsenter og artister og det har blitt skapt ny musikk med lokale utøvere, sier Julie Enger Børresen og Andreas Engeset i Songcamping.
Prosjektet fikk 40.000 kr i 2023 og 20.000 kr i 2024 til å lage Låtskrivercamps i Kristiansand. De forteller at Rytmisk satsing har gitt verdifulle midler i startfasen av prosjektet.
— Vi har som følge av støtten og engasjementet, startet Songcamping AS, et musikkselskap som fremover arrangerer flere camper for profesjonelle og for barn og unge i samarbeid med blant annet Knuden med tilskudd fra Cultiva. Vi er takknemlige for at Rytmisk satsing kan være en katalysator i tidlig fase som gjør det mulig å teste ut nye innovative konsepter for musikkmiljøet på Agder.
Utvikling av antall søkere og gjennomsnittlig tilskudd
Antall søkere vokste i flere år før det falt i 2018, og videre i COVID. De siste tre årene har antall søkere vært jevnt høyt, mens tildelingsprosenten har gått ned. I dag er det færre prosjekter som får små midler, mens det er flere som får større summer til større prosjekter, som konsertserier heller enn enkeltkonserter.


Utviklingen av gjennomsnittlig tildeling kan leses på flere måter. I perioden 2012-2014 var det flere midler i ordningen, og derfor en høyere gjennomsnittstildeling. I neste topp ser vi under COVID, hvor det var mange færre søknader og ekstra bevilgninger som gjorde at snittet trakk veldig opp i disse årene. I dagens ordning har vi ca like mange søknader som man lå på i årene før COVID, men noe høyere gjennomsnittstildeling da det er færre som får innvilget søknadene.
Det er også interessant å se på variasjonen på gjennomsnitt mellom de ulike ordningene.
2015 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Profesjonaliseringsmidler | 16 000 | 18 582 | 22 808 | 19 885 | 12 079 | 12 000 | 16 964 |
Turnéstøtte | 10 448 | 10 840 | 12 019 | 23 946 | 13 472 | 7 188 | 9 261 |
Konsertrekke | 21 667 | 14 111 | 17 500 | 20 250 | 21 250 | 15 000 | 14 474 |
Enkeltkonsert | 3 917 | 5 929 | 8 333 | 10 625 | 4 800 | 6 625 | 7 143 |
Totalt | 10 377 | 11 947 | 15 697 | 19 510 | 13 907 | 11 048 | 12 359 |

2022

2023

2024
I disse diagrammene ser du fordeling mellom de tilskuddsområdene i 2022, 2023 og 2024. Det er noe variasjon fra år til år. I 2024 kan man f.eks. at antall tilskudd gitt til turné har gått ned fra tidligere, mens i denne oversikten ser man at likevel er en større andel av pengene som har gått til turnéstøtte i 2024 enn i 2023.
I tildelingsbudsjettet til tildelingskomitéen er det ikke definert en fordeling mellom turnéstøtte, enkeltkonserter og konsertrekker, kun mellom disse samlet, og profesjonaliseringsmidler med eget budsjett. Dette er historisk, ettersom profesjonaliseringsmidlene kom inn i 2014, og da ble definert som et eget område. Dette kan slå ut i at tildelingskomiteen kan gjøre ulike prioriteringer på hvilke av ordningene som får mest penger mellom hvert år.
Turnéstøtte

Antallet som søker til turnéstøtte varierer fra år til år, med spesielt stor variasjon under covid. Antall som får innvilget midler til turné er ikke tilbake på samme nivå som i 2019, og det er store variasjoner fra år til år. I 2023 gjennomførte Musikkontoret Sørf et prosjekt med turnébil, på bakgrunn av mange søknader med økte kostnader til transport fra 2022.
Turnéstøtten bevilges til både store og små prosjekter, nasjonale og internasjonale turnéer, og på tilskuddslisten er både store profesjonelle prosjekter, og mindre, ofte studentdrevne turnéer. For mange kan turnéstøtten fra Rytmisk satsing fungere som en døråpner for turnéstøtte fra Kulturdirektoratet eller Music Norway.
— — Midler fra Rytmisk satsing var også med på å få bandet på beina etter en veldig krevende Covid-periode —Kjetil Nordhus, Green Carnation

Green Carnation, The Acoustic Verses Tour 2022 i Oslo konserthus.
Green Carnation
Green Carnation har, siden comebacket i 2016 vært et av Kristiansands mest aktive band internasjonalt, og har ved flere anledninger mottatt tilskudd fra Rytmisk satsning. Bandet har gjennom årene fått tildeling 7 ganger.
— De lokale støttemidlene har vært veldig viktige for oss, både direkte – for å få gjennomført prosjekter - og indirekte – som en delfinansiering i større prosjekter. Vi har mottatt tilskudd til turnéer og profesjonaliseringsmidler. Begge typer tilskudd har hjulpet oss til å befeste en posisjon i markedet som vi tror vi vil høste fruktene av i de kommende tre årene, sier vokalist i Green Carnation, Kjetil Nordhus.
— Midler fra Sørf var også med på å få bandet på beina etter en veldig krevende Covid-periode. Hadde vi ikke fått spilt konsertene vi da fikk tilskudd til, er det ikke sikkert at bandet hadde fortsatt satsningen, sier Kjetil Nordhus.
Kjetil Nordhus er tidligere daglig leder i Musikkontoret Sørf. Green Carnation begynte først å søke rytmisk satsing etter at Kjetil Nordhus var ferdig i Sørf.
Enkeltkonsert

Dette var en stor andel av tildelingene tidligere, men gjennom de siste årene har det jevnt blitt færre som får tilskudd til enkeltkonserter. Dette er en prioritering som tildelingsutvalget har gjort, fordi søknadene til konsertrekke ofte er preget av bedre planlegging, hvor tilskuddet kommer flere til gode. Det er unntaksvis at tildelingsutvalget gir tilskudd til enkeltkonserter.
En søknad til enkeltkonsert som får tilslag er ofte preget av god planlegging og at det representerer en nisje innen sjanger eller målgruppe som ikke er representert blant de som søker turnéstøtte eller konsertrekke.
Konsertrekke

Arrangmentsstøtten til konsertrekker økt i antall tildelinger, og er over tildelingsnivået fra før covid. Når tildelingsutvalget bevilger penger til konsertrekker er disse ofte av et godt program og har planlagt for en god gjennomføring. Det er mange som arrangerer konserter i Kristiansand!
Konsertrekkene arrangeres av ulike initiativer, men mange av disse er enten organisasjoner som Kristiansand Jazzvesen og Kristiansand Studentsamfunn eller profesjonelle arrangører som Klubb Kosmos, Posebyaven Scene og Vaktbua.

Sara Fjeldvær & Mathias Angelhus på Søndager på Vaktbua.
Søndager på Vaktbua
Gustav Sæterøy er prosjektleder for "Søndager på Vaktbua, og forteller at støtten betyr mye for prosjektet deres.
— Sørf har gjennom tilskudd til konsertrekka "Søndager på Vaktbua" gjort det mulig for oss å skape en helt spesiell arena for musikalsk eksperimentering, utforsking og profesjonalisering for unge musikere.
Prosjektet har var i fire år, og fokuserer på artister og band som ikke passer inn i deres ordinære konsertprogram.
— Spesielt musikkstudenter får hos oss en sjanse til å vise musikken sin til medstudenter og publikum i en unik og god atmosfære. Siden Sørf har hjulpet oss med å dekke utgifter vi ikke hadde klart å dekke på egen hånd, kan vi holde billettprisene lave, og holde det studentdrevne prosjektet i live.
Profesjonaliseringsmidler

Profesjonaliseringsmidlene settes etter eget budsjett, og holder seg innenfor dette. Her øker antall søknader, noe som tyder på flere prosjekter hvor bedriftsutviklingen er i fokus blant musikknæringen i Kristiansand.
Profesjonaliseringsmidlene har stor bredde i hva de har støttet i de siste årene, men fellesbetegnelsen er at det er prosjekter som har som mål å gjøre prosjektet mer profesjonelt, f.eks. øke kunnskap, salg, omsetning, nettverksbygging mm. Profesjonaliseringsmidlene har støttet reiser for å bygge nettverk og kompetanse, arbeid med ulike kursholder og veiledere, slippprosesser og innholdsproduksjon, kurs, låtskriververksted og andre prosjekter hvor prosjekthaveren tilknytter seg nye profesjonelle ressurser for å øke kvalitet eller kunnskap.
— — Det er ikkje «bare» en økonomisk stønad, det er ein bekreftelse og validering på at det du gjør er verdt å satse på. —Mathias Degnepoll Øren, Marekvist

Støtten betyr "mykje"
Marthias Degnepoll Øren er en gitarist, backlinetekniker og konsertprodusent i Kristiansand. Han spiller blant annet i bandet Marekvist, som har mottatt støtte fra Rytmisk satsing fire ganger.
— Første gang eg fekk støtte var i 2020, under innspelinga av debutalbumet «Solrenning» til bandet Marekvist. Denne støtta medvirka til at vi fekk reist til legendariske Ocean Sound Studio i Giske, noko som sto veldig høgt oppe på bucketlisten, sier Øren.
I tillegg spiller Mathias i flere andre prosjekter, som Rise Above, Torfinn McKenzie og Tvisyn. Rise above har mottatt støtte fra Rytmisk satsing to ganger.
— Som musiker har Rytmisk satsing betydd mykje, i form av støtte til albuminnspillinger, musikkvideofilminger, turneer, preproduksjonar og til å heve kvaliteten og hyppigheten av arbeidet eg driver med.
— Det betyr mykje å oppleve den støtten som Rytmisk satsing er; det er ikkje «bare» en økonomisk stønad, det er ein bekreftelse og validering på at det du gjør er verdt å satse på.
Søknadssum utvikling

Søknadssummen har hatt en stabil utvikling, med omtrent samme avstand til gjennomsnittlig tildelt sum. Dette gir en forutsigbarhet for søkerne.
Når det gjelder totale utgifter, er det derimot store variasjoner fra år til år. Det er et faktum at samfunnet vårt er blitt dyrere de siste årene, og dermed skal i teorien også kostnadene for prosjektene øker. I denne statistikken øker det dramatisk, og det er nok i større grad fordi det har vært en del store prosjekter som har søkt midler til Rytmisk satsing i 2024.