
Muligheter innenfor DKS-ordningen
Praktiske tips for å utvikle og presentere kulturproduksjoner rettet mot barn og unge.
Her får du en enkel innføring i hvordan musikere og artister kan bli en del av Den kulturelle skolesekken (DKS).
Guiden tar for seg hva DKS ser etter, hvordan du kan tilpasse produksjoner til målgruppen, og hvordan du navigerer i søknadsprosessen for å få innpass i ordningen.
Av Morten Brenne og Tord Litleskare
— Sist oppdatert:Intro
Utvelgelse og kvalitetsvurdering av produksjoner som skal turnere gjennom DKS gjøres i hver fylkeskommune og/eller kommune. Det er de som er oppdragsgivere, ansvarlige for regional programmering og kontrakterer utøverne. Deres produsenter har ansvaret for produksjonene som blir valgt.
Kulturtanken har en koordinerende rolle, og samler blant annet musikknettverket i DKS til faglig utveksling og samarbeid.
Morten Brenne er fagansvarlig for musikk i Kulturtanken.

Morten Brenne er fagansvarlig for musikk i Kulturtanken. Han er utdannet ved Norges Musikkhøgskole, har bred erfaring som frilansmusiker, dirigent og pedagog, og har tidligere jobbet som produsent i Rikskonsertene og Akershus Fylkeskommune.
Foto: Tord Litleskare
DKS
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en nasjonal ordning som sikrer at elever i grunnskolen og videregående skole får møte profesjonell kunst og kultur. Målet er å bidra til at barn og unge får tilgang til kunstneriske opplevelser av høy kunstnerisk kvalitet, uavhengig av hvor de bor, og å gi dem et bredt møte med ulike kunstuttrykk.
Kriterier og utvelgelsesprosesser
Produksjoner i DKS vurderes ut fra hver enkelt oppdragsgivers retningslinjer og fagkomiteer. Det varierer hvordan dette organiseres.
Utvelgelseskriterier inkluderer blant annet:
-
Innovativt, relevant og profesjonelt håndverk.
-
Tilpasset barn og unges interesser, alder og forutsetninger.
-
Må kunne turnere i skolens kontekst.
Hvordan vurderes kunstnerisk kvalitet opp mot relevans for målgruppen?
Begge er viktige, men det er avgjørende at kunstnerisk kvalitet ikke går på bekostning av tilgjengelighet. Produksjoner som skaper engasjement og identifikasjon uten å undervurdere elevene, har gode muligheter for å bli valgt.
Produksjonsutvikling
Når en skal tilpasse kunst- og kulturinnhold til barn og unge, er det verdt å merke seg at produksjoner som når godt ut for eksempel kan inkludere følgende:
- En historie eller et tema som er forståelig og relevant for aldersgruppen.
- Aktiv deltakelse, for eksempel interaktive elementer eller spørsmålsrunder.
- Varierte uttrykk, som bruk av visuelle eller digitale elementer.
-
Her er musikernes formidlingsevne viktig. Dette behøver ikke være verbalt, men evnen til å formidle musikken og eventuelt historiene de vil at elevene skal oppleve er viktig.
Det er også smart å observere barn og unge i deres naturlige miljø for å forstå hva som treffer, og gjerne teste ut ideene på en testgruppe i målgruppen.
-
Ikke tilpass deg hva du tror andre vil ha, men sats på det du selv er god på. Formidling er nøkkelen – det handler om å nå publikum og skape opplevelser, ikke nødvendigvis å underholde.
Husk at DKS skal vise frem et bredt spekter av musikk, men alltid av høy kvalitet. Det er rom for alt fra pop til smalere uttrykk, så lenge det er gjennomtenkt og tilpasset målgruppen.
-
En kompakt produksjon (for eksempel én musiker med gitar og vokal) kan ofte være lettere å turnere enn et større ensemble. Det viktigste er uansett at formatet støtter innholdet og gir en god opplevelse.
Det er eksempler hvor større grupper/ensembler får turnere på tross av økonomi da det er innholdet kunstnerisk og faglig for elevene som må prioriteres. Produksjoner innenfor DKS kan variere fra solo- og duoformat til store produksjoner i kulturhus, hvor elever busses inn.
Produsenter sørger for logistikk, utstyr og turnéplaner, slik at musikerne kan fokusere på det kunstneriske. Det viktigste er å levere musikk av høy kvalitet og formidle med engasjement.
Tips for søknad og deltakelse
Alle musikere som ønsker å turnere gjennom DKS, må søke i portalen. I portalen velger du fylker/ kommuner du søker til. Produsentene kontakter aktuelle
produksjoner.
Vi vil her ta for oss tre spørsmål som ofte stilles i forbindelse med søknader til DKS-produksjoner.
-
Det aller viktigste er å ha en klar beskrivelse av ideen og dens relevans for målgruppen. Det er alltid en fordel å legge ved lyd- eller videoeksempler.
Forslag meldes inn i DKS-portalen. Portalen åpner 1. september for innsendelse av forslag til påfølgende skoleår.
Innmeldingsfrist er 1. oktober kl 23.59.
Husk å sende inn forslag og henvis til portalen ved direkte kontakt til produsenter/fylker i tillegg. Referer alltid til at forslaget ligger i DKS-portalen og til hvilket skoleår.
Utøvere kan ta kontakt med support@dks.no for å ettersende eventuelle vedlegg og lenker. Sjekk også spørsmål og svar på nettsiden til DKS.
-
Forklaring på hvordan produksjonen er knyttet til læreplanen kan være positivt. Her kan man få hjelp i ettertid av produsent for tilrettelegging.
Det er positivt å tydeliggjøre at produksjonen kan forsterke skolens læringsmål. Tverrfaglige temaer som bærekraft, demokrati eller medborgerskap gir gode koblinger.
Musikere trenger ikke tenke på lærerplanens detaljer.
Oppdragsgiver/produsentene sørger for å koble produksjoner til læreplanmål. -
Unngå direkte kontakt med skoler uten at dette er avtalt med DKS-enheten.
Det er greit å teste ut konsepter i mindre skala, for eksempel på SFO. Men vær forsiktig med å gå inn i skoletiden uten fylkets samtykke.
Erfaringer og utfordringer
Selv uinteresserte elever kan bli engasjert når kvaliteten og spillegleden er høy. Det handler ikke om mengden prat eller effekter, men om å formidle musikken på en måte som når frem. Produksjoner med høy kvalitet og sterk formidlingsevne kan turnere i mange år, både nasjonalt og internasjonalt. Norge samarbeider med Young Audiences Music i Europa for å fremme slike produksjoner.
Hvis du vil vite mer om prosjekter som fungerer godt innenfor DKS-systemet anbefales det å lese om de ulike produksjonene som er på turné nå, via DKS' nettsider.
Musikerne bør også benytte anledninger som Marked for Musikk til å se andre produksjoner og hente inspirasjon. Å spille for barn kan også styrke formidlingsevnen i andre sammenhenger.

Peace Out to Revolution spiller konsert på produsentforum under Marked for Musikk 2021.
Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken

Forestillingen «Kvitrende klanger» ble vist frem på Marked for Musikk i 2022.
Foto: Erik Brandsborg / Kulturtanken

Bilde fra Kykeliky-konferansen i Bergen i 2016 med bandet Plopp på scenen. Konferansen samlet aktører som jobbet med kulturformidling for barn.
Foto: Lars Opstad / Kulturtanken
Vanlige utfordringer utøveren møter, og hvordan disse kan løses:
-
Sørg for at produksjonen kan gjennomføres på kort tid (for eksempel innenfor én skoletime) uten å miste kvalitet.
-
Ha en enkel teknisk rigg og planlegg for uforutsette hendelser.
Langsiktig satsing
Ønsker du å bygge en langsiktig og bærekraftig karriere i DKS-systemet? Da anbefaler Morten å bygge nettverk med DKS-kontakter, delta på relevante seminarer og nettverkssamlinger (som Marked for Musikk og Fagdøgn for musikere), samt å arbeide med kontinuerlig utvikling av produksjoner for å fornye repertoaret.
Det er likevel viktig å merke seg at DKS ikke tilbyr faste jobber, kun kontrakter per turné. En turné varer vanligvis i to til tre uker, og det finnes ingen garantier for fremtidige oppdrag. For mange blir DKS derfor en del av en bredere frilansvirksomhet.
Tre tips for å videreutvikle produksjoner og bygge relasjoner i systemet:
- Ha dialog med produsenten, som har kontakt med skolene, for tilbakemeldinger fra elever og lærere.
- Jobb med produksjoner som kan tilpasses flere målgrupper eller kontekster.
- Dokumenter arbeidet ditt gjennom bilder, videoer og elev- eller lærersitat, som kan brukes i fremtidige søknader.
Hvor mye tjener man gjennom DKS?
Honorar for DKS er satt gjennom en rammeavtale mellom Creo og KS. Du finner oppdaterte satser og mer informasjon ved å følge lenken under.
Nyttige lenker
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold

Slik får du underleverandørene med på laget – en guide for festivalarrangører
Et godt festivalområde starter med god planlegging.

— Jeg var overrasket over hvor raskt de tok komplekse ting, bare vi la det til rette
