min lesetid
Det grønne skiftet: Hva kan musikkbransjen gjøre nå?
Anbefalte strakstiltak for selskap, organisasjoner og enkeltaktører.
Av Linnéa Elisabeth Svensson i samarbeid med Grønt veikart
Sist oppdatert:
Intro
Norges forsterkede klimamål er å redusere utslippene med minst 50 prosent og opp mot 55 prosent innen 2030. Skal vi klare dette må også musikkbransjen gjøre sin del.
Det er høy bevissthet om, og etterspørsel etter, bærekraftige og grønne tiltak i kulturnæringen. Kunst- og kultursektoren ønsker samlende retningslinjer og verktøy for å øke farten på overgangen til grønn produksjon, drift og andre grønne løsninger.
En del av arbeidet har vært å samle inn erfaringer fra kulturfeltet som grunnlag for å utforme det grønne veikartet.
Grønt veikart
Grønt veikart for kunst- og kultursektoren skal gi overordnet status, sette konkrete mål og foreslå tiltak for å redusere klimaavtrykket i kunst- og kultursektoren.
Selskapsnivå
Hva bør selskaper, organisasjoner og prosjekter i musikkbransjen gjøre?
På strategisk nivå skjer det allerede en del.
Flere festivaler og arrangørselskaper har fått inn dedikerte ansatte som arbeider med bærekraft i selskapet. Det er også flere miljøsertifiseringsordninger, for eksempel Miljøfyrtårn og Grøn festival i regi av Musikkontoret Brak i Vestland.
-
En eller flere personer får dedikert ansvar for, og nødvendige ressurser til, å arbeide med bærekraft i virksomheten.
-
Hvilke bærekraftsområder er relevante å prioritere, og hvor må det gjøres tiltak for å nå mål man setter seg?
-
Få bedre system og måle- verktøy med miljøsertifisering.
-
Lag en dedikert strategi, eller inkluder målene for bærekraft i den overordnede strategien.
-
Definer hvem som kan medvirke og spille en rolle i omstillingen.
Rent praktisk er følgende strakstiltak anbefalt:
-
Lag en tydelig rutine for å redusere ressursbruk og bremse forbruk.
-
Reduser avfallet, kildesorter, lukk kretsløpet og tenk sirkulært.
-
Kutt utslipp knyttet til transport av ansatte, utøvere, publikum, varer og tjenester.
-
Velg energi fra fornybare kilder og kutt i forbruket.
-
Kartlegg selskapets utslippsmengde per år.
Det er flere aktører i norsk musikkbransje som lager egne klimaregnskap. Eksisterende verktøy, for eksempel fra Industry Green, kan være et godt sted å begynne. I tillegg utvikles det i skrivende stund et eget verktøy for klimaregnskap tilpasset det norske markedet: Green Producers Tool.
Individnivå
Hva bør kunstnere og kulturarbeidere gjøre?
I 2007 la Radiohead om på hvordan de planla sine turnéstopp for å sikre lavere klimaavtrykk. Tolv år senere gikk et annet britisk band, Coldplay, ut og sa de ikke ville turnere før de kunne gjøre det miljøvennlig.
Her til lands har blant annet Moddi gjort flere miljøtiltak rundt sin konsertvirksomhet, for eksempel gjennom å reise med el-bil eller tog.
Her er fem anbefalte strakstiltak:
-
For eksempel med en grønn kravliste i oppdragsavtale eller annet avtaleverk.
-
Skap grønn bevisstgjøring i samarbeidet.
-
Lag enkelt klimaregnskap. Hvor mye slipper du ut i løpet av ett år?
-
Hvor mye kan du redusere ditt avtrykk? Hvor kan du bidra mest?
-
Del på egen nettside, i sosiale medier, og snakk om dine grønne verdier i intervjuer.
Nyttige lenker
Oppsummering
- Musikkbransjen må ta sin rolle i det grønne skiftet ved å implementere konkrete tiltak både på selskapsnivå og individnivå.
- Kartlegging, strategi og miljøledelse er avgjørende for at organisasjoner skal kunne drive mer bærekraftig.
- Selv enkeltaktører kan gjøre forskjell – ved å stille krav til samarbeidspartnere, redusere reise- og transportutslipp og aktivt dele sine tiltak.
- Bruk av eksisterende verktøy og standarder (som miljøsertifiseringer og klimaregnskap) gir konkrete rammer for handling.
- Til slutt: endring skjer gjennom handling. Start med små grep som er realistiske, og bygg videre derfra.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Hvordan «Musikklandet» kan gi bransjen tyngde
Slik lager du en bærekraftig turné med mindre arrangører
Hvordan får du en turné til å gå opp økonomisk, logistisk og kunstnerisk når du jobber med mindre arrangører?
Klimavennlig turné i Europa
Hva skal til for å turnere Europa på en mer miljøvennlig måte? Ensemble Temporum testet dette i praksis med togturneen «Northern Connection Train Tour», og deler her sine er...