min lesetid
Tolkning av avtaler og kontrakter
Har du signert en kontrakt uten å forstå hele innholdet?
Av Øivind Hatleskog og Jo Tandrevold i samarbeid med BandOrg
Sist oppdatert:
Intro
Å sette seg grundig inn i en kontrakt før signering kan spare deg for både frustrasjon og misforståelser. Målet med avtaletolkning er å sikre at du og motparten faktisk deler samme forståelse av hvilke rettigheter og plikter avtalen innebærer.
I denne guiden får du et innblikk i hvorfor kontrakter kan tolkes ulikt, og hva du bør være oppmerksom på for å stå sterkere når du inngår avtaler.
Guiden er laget av Øivind Hatleskog og Jo Tandrevold, basert på kapitler skrevet av Aki Johannes Viitala og Mathias T. Gebremichael i BandOrgs bok «Fuzz og Finans – En innføring i økonomi og juss for band».
Øyvind Hatleskog er rådgiver i Bandorg.
Foto: Bandorg
Jo Tandrevold er daglig leder i Bandorg.
Foto: Bandorg
BandOrg
BandOrg er en landsomfattende interesse- og kompetanseorganisasjon for folk som spiller i band. Med engasjement for norske bands interesser støtter vi med kunnskap og midler for å gjøre det enklere og bedre å spille i band i Norge.
Har jeg gjort en god deal?
Som band eller artist møter du mange typer avtaler i løpet av karrieren – bandavtale, platekontrakt, management, booking og flere.
Likevel er det vanlig at viktige spørsmål først dukker opp etter signering:
- Hvilke rettigheter har jeg til musikken jeg har laget?
- Hvis flere har bidratt i låtskrivingen – hvem eier hva?
- Kan plateselskapet eie fremtidige album som ikke er laget ennå?
- Hvem sitter med ansvaret for forskudd hvis prosjektet forsinkes eller ikke gjennomføres?
Det viktigste du kan gjøre er å lese gjennom hele kontrakten grundig. Notér alt du er usikker på, still spørsmål til punktene er forstått, og ikke signer før både du og motparten tolker innholdet likt.
Hva er avtaletolkning?
Avtaletolkning handler om å avklare hva partene faktisk mente da avtalen ble inngått. Det kan virke enkelt, men selv helt vanlige ord kan skape tvetydighet:
- finne – kan bety en person fra Finland, verbet «å finne» eller finnen på en fisk.
- blad – kan være et løvblad eller et sagblad.
På samme måte kan kontrakter inneholde formuleringer som kan forstås på flere måter. En typisk eksempel er «Artisten skal innen rimelig tid levere…». Hvis «rimelig tid» ikke er definert, står man igjen med en skjønnsmessig vurdering – og risiko for uenighet.
Tydelig avtaletolkning handler derfor om å forstå hvilke rettigheter og plikter som faktisk gjelder, og er helt sentralt for å vurdere om en avtale er oppfylt eller brutt.
Tolkning av en bookingavtale
Her ser vi på typiske punkter i en bookingavtale – hva begrepene betyr, og hva du som artist bør være særlig oppmerksom på.
-
Formålet bør alltid beskrives tydelig.
En bookingavtale er en tjenesteavtale der et selskap påtar seg å selge inn og formidle artisten til liveopptredener.
-
Kontrakten må spesifisere hvem selskapet representerer – soloartist, band eller ensemble. I band må alle medlemmer signere, siden alle får både rettigheter og plikter.
-
Det er vanlig at bookingselskapet får enerett til å formidle artisten innenfor et definert territorium. Enerett betyr at artisten ikke kan bruke andre formidlere eller booke selv. Territoriet kan være regionalt, nasjonalt, internasjonalt eller globalt. Gi kun fra deg enerett i områder der selskapet faktisk har nettverk og kapasitet.
Artisten må som regel videresende alle spilleforespørsler til selskapet – dette er en del av eneretten.
-
Avtalen bør ha en realistisk lengde, gjerne med prøveperiode og en klar oppsigelsesadgang, for eksempel tre måneder.
Dette gir trygghet dersom samarbeidet ikke fungerer.
-
Avtalen bør beskrive omfanget av arbeidet deres – fra innsalgsarbeid til eventuell håndtering av logistikk, reise og turné.
Avklar om slike tjenester er inkludert i provisjonen, eller om det faktureres separat. Det bør også fremgå hvem som legger ut for reiser og når sluttoppgjør skjer.
Noen avtaler har resultatforpliktelse: Selskapet får ikke provisjon før artisten får honorar.
-
Artisten har normalt ansvar for at bookede jobber faktisk gjennomføres.
Begrepet «skadeløs» betyr at bookingselskapet ikke skal tape penger på grunn av artistens avtalebrudd – for eksempel hvis artisten uteblir fra en konsert og påfører selskapet økonomisk tap.
-
Kontrakten skal tydelig si hvordan inntektene fordeles.
Vanlig praksis er 10–20 % provisjon av enten brutto- eller nettoinntekter:
- Bruttoavtale: Provisjon av total konsertinntekt.
- Nettoavtale: Provisjon etter fratrekk for godkjente kostnader (reise, hotell, tekniker m.m.).
Brutto gir høyere provisjon, men er mest vanlig i bransjen.
-
Det er vanlig at selskapet beholder provisjon for jobber de har booket mens avtalen var aktiv – selv om konsertene skjer etterpå.
Noen selskaper krever også provisjon på jobber artisten får i en definert periode etter oppsigelse (f.eks. 12 måneder). Dette må i så fall stå klart i kontrakten.
-
Hendelser utenfor partenes kontroll (naturkatastrofer, streik, sykdom m.m.) skal ikke regnes som avtalebrudd. Avtalen bør presisere dette.
-
Kontrakten bør definere hva som er avtalebrudd, og hvilke konsekvenser det har - både hvis bookingselskapet ikke utbetaler honorar, og hvis artisten bryter eneretten eller avtaler med arrangører.
-
Avtalen bør angi hvilket verneting (domstol) som gjelder ved tvist, ofte tingretten der artisten eller bookingselskapet holder til.
Selv om verneting er avtalt, bør konflikter alltid forsøkes løst i minnelighet før juridiske prosesser.
Oppsummering
- Sett av god tid til å lese og forstå kontrakten før du signerer, og be om avtaleutkastet i forkant.
- Avklar uklarheter skriftlig – muntlige presiseringer over telefon kan skape problemer senere.
- Kontrakter kan tolkes ulikt, og det er viktig å sikre at begge parter har samme forståelse av innholdet.
- Ikke vær redd for å stille kritiske spørsmål eller be om endringer i det første utkastet.
- Ved tvil kan juridisk bistand fra noen som kjenner kulturfeltet være en god investering før dere signerer.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Leiekontrakt for musikkrom og produksjonslokaler
Enten du leier et musikkstudio, øvingsrom eller driver et kreativt fellesareal, er leiekontrakten selve fundamentet for virksomheten din.
— Fuck around and find out
Bandledelse
Hva innebærer det å være bandleder, og hvordan kan man sjonglere de ulike oppgavene?