Bygg din egen gitarpedal:

— Jeg tror det å være med å skape noe fysisk er veldig tilfredsstillende og stimulerende for mange i bransjen

Av Malin Langøy Aarbø

| 19. oktober, 2022
I samarbeid med

BandOrg

På ReFORM-kursene får deltakerne et innblikk i lodding og montering av effektpedaler. Foto: Jo Tandrevold

På ReFORM-kursene får deltakerne et innblikk i lodding og montering av effektpedaler.
Foto: Jo Tandrevold

Som musiker kan det være verdifullt å komme under huden på verktøyene som brukes for å skape musikk. Vi tok en prat med Knut Olai Mjøs Helle fra Pladask Elektrisk om hva som er fordelen med å kunne lage sin egen gitarpedal.

Musikkontorets samarbeidspartnere i BandOrg er for tiden aktuelle med kurset ReFORM-pedal.

Målet er at deltakerne skal få en innføring i hvordan de kan bygge og programmere sin egen gitarpedal - med fokus på lyddesign og lydforståelse.

Kurset gikk av stabelen i Oslo i helgen som var, og skal videre holdes i Trondheim og Bergen de neste månedene. Se mer informasjon om datoer og påmelding her.

En fysisk musiker som omskaper lyder

Kursholder Knut Olai Mjøs Helle har lang erfaring med eksperimentell lydprossesering - eller det han omtaler som «fysisk lyd fra en mislykket musiker».

Gjennom sin utdanning i musikkteknologi ved NTNU, og nærmere åtte år som eier bak firmaet Pladask Elektrisk, har han utviklet en grensesprengende multieffektpedal hvor klangfargen kan endres og omskapes ved hjelp av ulike funksjoner.

— Jeg tror veldig mange som entrer musikkverdenen starter med et ønske om å lage musikk. Som musiker er jeg nå svært lite aktiv, men jeg føler på samme tid at jeg lager musikk gjennom design av effektpedaler.

– Jeg veksler mellom å anse meg selv som en mislykket musiker, og en fysisk musiker hvor de håndfaste effektpedalene utgjør mitt musikalske verk, sier Knut Olai Mjøs Helle spøkefullt. Her holder han kurs for BandOrg i 2018.  Foto: Jo Tandrevold

– Jeg veksler mellom å anse meg selv som en mislykket musiker, og en fysisk musiker hvor de håndfaste effektpedalene utgjør mitt musikalske verk, sier Knut Olai Mjøs Helle spøkefullt. Her holder han kurs for BandOrg i 2018.
Foto: Jo Tandrevold

Billig, bærekraftig og gøy

På ReFORM-kursene får deltakerne et innblikk i lodding og montering av effektpedaler. Det gis også et introduksjonskurs i programmering, men dette er først og fremst ment for de som ønsker å videreutvikle sin egen pedal.

Mye hassle for ingenting, tenker du? Ikke nødvendigvis.

For å lage en effektpedal trenger man nemlig bare en loddebolt, tinn, en metalldrill, diverse håndverktøy som skrujern, tenger og skiftenøkler - og helst en avsugsvifte.

— Å bygge effektpedaler kan være en god hobby for elektroniske musikere, da det ofte er billigere å bygge og reparere sitt eget utstyr enn å kjøpe nytt, forteller Helle, og påpeker at det å skape noe fysisk kan være veldig tilfredsstillende og stimulerende for mange.

Fascinert av støy og kamfilter

Prosessen frem mot en ferdigutviklet pedal kan innebære alt fra idéutvikling, elektronisk kretsdesign, kretskortdesign (PCB) og koding av digital signalprosessor (DSP), for så å gå videre til selve konstruksjonen av den fysiske pedalen.

Mye av Helles arbeid omfatter digitalisert lyd. Med en DSP kan man modifisere lyd på omfattende måter som gjerne ikke lar seg gjøre med ren analog elektronikk.

— Selve idéutviklingen kan være en langvarig prosess på opptil flere år. Det innebærer alt fra skissearbeid, grubling, utforsking av lyder, inspirasjon, mentale pustepauser og alt annet, opplyser han.

Hva er din «favorittlyd»?

— Jeg tror det må være lyden av et resonant kamfilter. Dette er et veldig hurtig ekko, som blant annet kan oppstå i små, umøblerte rom med harde, jevne veggoverflater, sier Helle

Https i ytimg com vi i VYCRN Xc5oc maxresdefault jpg

Her kan du lytte til noen av effektene som ligger i en ReFORM-pedal.
Video: BandOrg

For mange valg - for lite fokus

— Jeg har en fascinasjon for ulyd og støy, og henter mye av min inspirasjon fra alternativ musikk som støymusikk, soundscape og ambient. Dette er sjangre hvor lydens klangfarge spiller en minst like stor rolle som det rent musikalske innholdet.

Det å finne en god balanse mellom musikalsk innhold og klangfarge er sentralt for mange som arbeider med låtskriving, og bunner på mange måter i debatten om kjerne kontra innpakning.

For noen kan likevel bruken av effektpedaler fremstå som overveldende - det blir for mange lyder og klangfarger å velge mellom.

— Gitarpedaler kan bidra til å gi en positiv verktøysbegrensning, sett i kontrast til lydprosessering på PC. Dersom man avgrenser rekkevidden av lydmanipulering til en liten boks med et knippe skruknotter sitter man kanskje med akkurat nok spennende muligheter til å ikke bli overveldet.

Å fargelegge med måte

Samtidig mener han at man som musiker ikke skal være redd for å prøve noe nytt eller uortodokst for fargeleggingen av sitt musikalske uttrykk, så lenge fargeleggingen ikke tar helt overhånd.

— Å utvide paletten av tilgjengelige klangfarger kan være både inspirerende og en måte å la deg se musikken i et annet lys. Selve formatet til gitarpedaler gjør dem også tiltalende å jobbe med, ettersom det ikke krever så mye tilleggsutstyr, opplyser Helle, og avrunder:

— Så kan man heller modifisere og omskape kjerneidéen ved hjelp av effektpedaler

Kurset vil i denne omgang finne sted i Trondheim (Hackheim) 19. og 20. oktober og i Bergen (Kulturhuset) 3. og 4. desember.

Det er plass til 10 deltakere per kurs.

BandOrg

BandOrg er en landsomfattende kompetanse- og interesseorganisasjon som støtter med kunnskap og penger for å gjøre det enklere og bedre å spille i band. Organisasjonens hovedoppgave er å gi norske band og musikkgrupper gode utviklingsmuligheter og rammevilkår.

Besøk BandOrg