Grønn turnévirksomhet i Norden:

— Ganske selvmotsigende å turnere og tenke på miljø

Av Tord Litleskare

| 01. juli, 2022
Kjetil Mulelid har, siden han gikk ut fra jazzlinja i Trondheim i 2014, turnert over store deler av verden og gitt ut flere kritikerroste album. Både som soloartist, bandleder i Kjetil Mulelid Trio - og sammen med Wako, Siril Malmedal Hauge og Kjemilie. Her er han fotografert på Vigelandsmuseet. Foto: Jenny Berger Myhre

Kjetil Mulelid har, siden han gikk ut fra jazzlinja i Trondheim i 2014, turnert over store deler av verden og gitt ut flere kritikerroste album. Både som soloartist, bandleder i Kjetil Mulelid Trio - og sammen med Wako, Siril Malmedal Hauge og Kjemilie. Her er han fotografert på Vigelandsmuseet.
Foto: Jenny Berger Myhre

Pianist og komponist Kjetil Mulelid deltok i Nordic Jazz Comets i 2020. Programmet hadde fokus på bærekraft og kulminerte i en turné høsten 2021.

Oslo-baserte Mulelid, med røtter i Hurdal, har mange jern i ilden og mye av hverdagen går med til å organisere og planlegge konserter og turnévirksomhet med prosjektene. Han synes det er mest artig å øve og komponere, og sier det alltid er fint når det dukker opp muligheter for at andre kan administrere.

— Nordic Jazz Comets, var et slikt program. Ordna former, og andre som tar seg av det administrative, forteller Mulelid.

Nordic Jazz Comets har vært et showcaseprogram med et band fra hvert av de nordiske landene. I 2020 representere Kjetil Mulelid Trio Norge. Da den fysiske festivalen ikke kunne gjennomføres grunnet pandemien ble det arrangert digital festival i stedet.

— Det positive for vår del, var at de nordiske jazzsentrene og samarbeidspartnerne dette året ønsket at opplegget skulle utvides til en turné i etterkant av den opprinnelige festivalen. Det hele skulle ha et fokus på bærekraft og det å turnere grønt.

Nye perspektiver

Både turneen til Kjetil Mulelid Trio, og de fire andre gruppene i programmet, ble gjennomført i løpet av høsten 2021.

I halvåret mellom den digitale festivalen og turneen var det flere digitale workshops i regi av det finske jazzsenteret (Norsk jazzforums søsterorganisasjon i Finland, red.anm), hvor det ble diskutert hvordan det å turnere grønt kunne gjennomføres.

— Dette fungerte ganske godt, og ga oss fine samtaler, diskusjoner og nye perspektiver, samt bekjentskaper. Konsertene for turnéen skulle finne sted i Norden (Sverige, Danmark og Finland for den norske trioens del), og det hele foregikk jo i en svært spennende tid med tanke på reiserestriksjoner. Det bød på ekstra store utfordringer med tanke på planleggingen.

Nordic Jazz Comets la til rette for en konserturné bestående av syv konserter for Kjetil Mulelid Trio. De besøkte blant annet Montmartre i København, Nefertiti i Göteborg og jazzfestivalene i de finske byene Salo og Porvoo.

– Det var en veldig fin tur med fine spillesteder og fullsatte konserter. Før pandemien var jeg vant med å være utenlands opptil flere ganger i måneden, men dette var første gang jeg var utenfor Norge siden pandemien, så det var på mange måter utrolig etterlengtet og ufattelig gøy, forteller Mulelid. Foto: Hash Varsani

— Det var en veldig fin tur med fine spillesteder og fullsatte konserter. Før pandemien var jeg vant med å være utenlands opptil flere ganger i måneden, men dette var første gang jeg var utenfor Norge siden pandemien, så det var på mange måter utrolig etterlengtet og ufattelig gøy, forteller Mulelid.
Foto: Hash Varsani

Reise og avfallshåndtering

Vi ber Mulelid fortelle om hvilke grep trioen tok etter å ha vært med i Nordic Jazz Comets.

— Av helt konkrete handlinger ble det selvsagt snakket mye om reising og hvordan man kan reise mer miljøvennlig. Dette er jo klart den største utfordringen i forhold til grønn turnévirksomhet, og særlig i Norge, hvor vi har så store avstander, og ikke et veldig godt utarbeidet togtilbud bortsett fra i Stor-Oslo, sammenlignet med Sentral-Europa.

Planen var opprinnelig at band skulle reise fra Estland til Island, og motsatt. Det var derfor få alternativer til fly. Mulelid forteller at samtalen ofte dreide seg om å turnere lokalt eller å utnytte en reise til fulle.

— Om man for eksempel skal til Reykjavík, så burde man prøve å få til flere konserter i området når man først reiser dit, i stedet for enkeltstående konserter, eller å kun turnere i de største byene rundt i Europa og fly mellom hver by.

På mange måter er det jo ganske selvmotsigende å turnere og tenke på miljø, og man kan tenke seg at musikere og artister har en håpløs situasjon i forhold til å tenke på miljø fordi yrket krever mye reising. Selv om jeg allerede var ganske obs på grønne alternativer i turnélivet, var deltakelsen i Nordic Jazz Comets absolutt noe som pushet de grønne tankene videre i en positiv retning.
Kjetil Mulelid

Trioen fikk også i oppgave å ha ekstra fokus på gjenbruk og redusere bruk-og-kast-tendensen.

— For eksempel hadde vi egen vannflaske som vi var flinke å fylle på i stedet for å kjøpe ny drikke på turen, samtidig som vi hadde drikke i glass på scenen, i stedet for plastflasker. Dette er noe jeg faktisk har vært ganske konsekvent med tidligere også, og en veldig enkel og fin sak å opprettholde på tur for å forminske et klimaavtrykk. Ellers er jo en pianotrio en ganske klimavennlig besetning å reise med. Alt av utstyr står som regel på stedet, og vi trenger ikke å reise med stor backline.

Mulelid forteller videre at hotellene som ble booket for turneen var sertifiserte, klimavennlige hoteller.

— Hva de gjorde helt konkret er jeg usikker på, men de ble alle bestilt på grunnlag av dette. Det står faktisk i de fleste booking-systemer en merknad om hotellet er klimabevisste og klimasertifiserte. Det var ikke så relevant for oss på denne turen, siden vi bodde på nye steder hver natt, men ved flere overnattinger på samme sted er det jo en fin og enkel måte å spare miljøet på ved å ikke ta nytt håndkle hver dag… Ofte en uvane på hotell føler jeg, man ville jo aldri gjort dette i sitt eget hjem.

Rett etter Nordic Jazz Comets-turneen gjorde Kjetil Mulelid trio en turné hvor de spilte flere steder på vestlandet. I mai gjorde de en turné med Wako i Portugal som tok utgangspunkt i en intivasjont til Funchal på Madeira. I stedet for å kun spille den ene konserten klarte de å sette opp flere konserter på fastlandet i forkant, hvor det var godt tilrettelagt for togtransport. Foto: Tiago Aguiar

Rett etter Nordic Jazz Comets-turneen gjorde Kjetil Mulelid trio en turné hvor de spilte flere steder på vestlandet. I mai gjorde de en turné med Wako i Portugal som tok utgangspunkt i en intivasjont til Funchal på Madeira. I stedet for å kun spille den ene konserten klarte de å sette opp flere konserter på fastlandet i forkant, hvor det var godt tilrettelagt for togtransport.
Foto: Tiago Aguiar

Mindre venting på flyplass og mer ut av dagen

Kjetil Mulelid sier at det som står mest igjen etter det hele, er det å turnere i et bevisst område og utnytte en allerede planlagt reise til det fulle.

— Det har selvsagt vært et samtaleemne i lang tid i konsertplanlegging, men det kan ofte være vanskelig for uetablerte og unge å gjennomføre en slik turnéplan. Man vil jo som uetablert spille mest mulig, og sier derfor selvsagt «ja» til så mange jobber som mulig, uten å tenke på miljøvennlige og effektive/korte reiser. Da kan man ofte ende med turnéruter som består av jobber spredt på kryss og tvers, fordi det var nettopp disse stedene som viste interesse. Da blir også reisemulighetene deretter.

— For etablerte, kan det være langt enklere å gjennomføre turnéer som er fint geografisk linet opp, som for eksempel: Bodø - Mo i Rana - Mosjøen - Sandnessjøen - Brønnøysund. Dette gjør det enkelt å leie bil i Bodø som kan leveres i Brønnøysund, og på den måten fly minst mulig, legger han til.

I august og september skal Mulelid selv ut på soloturné på vestlandet. Også denne gang ser han frem til enkle og korte kjøreruter.

— En slik tur er både bedre for miljøet, men også for artist, siden man får mindre venting på flyplass og mer ut av dagen, hvor man for eksempel kan nyte fin natur eller et avslappende bad i fjorden.

Kjetil Mulelid mener vi er «ufattelig heldige» som har mange gode tilskuddsordninger i Norge. Han sier disse gjør det mulig å spille på mindre steder i en mer intim setting, og ikke kun spille i store byer for potensielt flere i salen. Her sammen med Andreas Winther og Bjørn Marius Hegge i Kjetil Mulelid Trio. Foto: Jonathan Vivaas Kise

Kjetil Mulelid mener vi er «ufattelig heldige» som har mange gode tilskuddsordninger i Norge. Han sier disse gjør det mulig å spille på mindre steder i en mer intim setting, og ikke kun spille i store byer for potensielt flere i salen. Her sammen med Andreas Winther og Bjørn Marius Hegge i Kjetil Mulelid Trio.
Foto: Jonathan Vivaas Kise