Annonse:

Enslaved-Ivar om økonomi:

– Excel er moro og debet og kredit er fine greier

Av Ivar Bjørnson

| 25. august, 2022
I samarbeid med

GramArt

Artikkelforfatter Ivar Bjørnson er gitarist og låtskriver i metalbandet Enslaved. Han har gjennom årenes løp opparbeidet seg et godt grep om bandøkonomi, regnskapshåndtering og innsending av ulike skjemaer. I tillegg til å være rockestjerne er han styreleder i GramArt. Foto: Christian Misje

Artikkelforfatter Ivar Bjørnson er gitarist og låtskriver i metalbandet Enslaved. Han har gjennom årenes løp opparbeidet seg et godt grep om bandøkonomi, regnskapshåndtering og innsending av ulike skjemaer. I tillegg til å være rockestjerne er han styreleder i GramArt.
Foto: Christian Misje

Jeg husker fortsatt min første selvangivelse. Året var 1995 og vi (Enslaved) hadde gitt ut våre første album (vi ga ut både debutskiva og det ikke så veldig vanskelige andrealbumet i 1994 – ivrig gjeng).

Skjemaet var ikke forhåndsutfylt, og det var lenge til Altinn skulle se dagens lys. Jeg hadde fått min første TONO-avregning, og gjennom utfyllingen demret det for meg at jeg nok burde ha samlet kvitteringer.

Det ble jeg etter hvert ganske god på, samt på å strukturere inntekter og utgifter i regnskap, beregne økonomisk fremtid gjennom budsjettering, levere selvangivelse, hjelpe andre med å forstå selvangivelsen og levere årsregnskap til revisor.

Parallelt har bandet mitt blitt relativt etablert på verdensscenen for metal, og vi har diverse turneer, albumutgivelser og prosjekter under beltet.

Excel er moro

Gjennom hele denne reisen har jeg bitt meg fast i administrasjonen av bandet, og er den dag i dag en del av vårt eget management-team – hvor jeg har ansvar for produksjon og økonomi.

Ja, jeg innrømmer at jeg synes Excel er moro, debet og kredit er fine greier, og at det er aldri så lite digg å balansere eiendeler med egenkapital og gjeld. Stort sett.

Da jeg fikk delvis bokettersyn fra amerikanske IRS (Internal Revenue Service), var jeg ikke kjepphøy lengre, men det gikk bra det òg.

CGO Hk2 J4j V4 MQ

Musikkvideoen til Enslaved-låta «The Watcher» er sett hele 2.3 millioner ganger på YouTube.
Video: YouTube

Sunn fornuft er kunstens verste fiende, eller?

Salvador Dali, eller en av de andre store (jeg er god i Excel og på gitar - ikke i kunsthistorie), skal ha sagt noe i retning av at sunn fornuft er kunstens verste fiende.

Her er det fornuftens plassering relativt til kunsten som avgjør om jeg er enig eller ikke.

Sunn fornuft i kunsten er forferdelig og ødeleggende på den kjedelige måten – er det ikke nok grusomheter i verden om ikke vi skal høre i detalj om hva vi bør spise til middag, at vi ikke må drikke for hardt i helgene, og stumpe røyken – i musikk, bøker og annen kunst?

Det som derimot er smart, er å pakke inn kunsten i omliggende sunn fornuft.

Orden i sysakene bør etableres tidlig

Et problem blir det ikke før det blir litt omsetning, og tidspunktet hvor det blir litt omsetning er vel det aller dårligste tidspunktet å havne i klammeri med kemner og fylkesmann.

I og med at økonomiske problemer for folk som «driver sjæl» i nesten alle tilfeller skyldes akkumulerte problemer (av og til skjer det brått, som når man glemmer en pose med 50.000 kroner på disken i en kebabsjappe etter en konsert - sann historie), er konklusjonen at orden i sysakene bør etableres så tidlig som mulig etter at vi har satt i gang å være musikere.

Akkurat når man har blitt musiker er derimot en subjektiv vurdering. Jeg er for eksempel ikke enig i at alle dagens a-listede artister er helt i gang med å være musikere.

Men det får bli en annen diskusjon.

Det er ofte i øvingslokalet veien til store bokstaver på festivalplakatene for alvor starter.  Foto: Michael Henry / Unsplash

Det er ofte i øvingslokalet veien til store bokstaver på festivalplakatene for alvor starter.
Foto: Michael Henry / Unsplash

GramArt

GramArt er en interesseorganisasjon for artister, musikere og studioprodusenter innen populærmusikken. De er Norges eldste og mest erfarne artistorganisasjon og gir deg hjelp til hele karrieren; relevante medlemsfordeler, rådgivning, et stort nettverk og sosiale sammenkomster. Med et tydelig oppdrag for en begrenset kunstnergruppe, har de dessuten stor innflytelse på artistøkonomien gjennom forhandlingsutvalg og politisk påvirkning.

Besøk GramArt