Fra London til Bodø:

— En av de mest overraskende oppdagelsene var kvaliteten på den kreative prosessen

Av Petter Skipperø

| 23. mai, 2024
Galleriet NŌUA i Bodø sett fra utsiden. Den britiske fotografen Dan Mariner driver NŌUA sammen med sin samboer Marianne Bjørnmyr. Foto: Dan Mariner

Galleriet NŌUA i Bodø sett fra utsiden. Den britiske fotografen Dan Mariner driver NŌUA sammen med sin samboer Marianne Bjørnmyr.
Foto: Dan Mariner

Må man holde seg til de store byene som London eller New York for å nå et internasjonalt publikum?

Dan Mariner er en britisk fotograf, kjent for sitt arbeid over hele Europa. Han tar bilder for anerkjente og internasjonale magasiner. For sju år siden flyttet han fra metropolen London til lille Bodø.

Hvordan var overgangen fra storbyen? Er det mulig for en kunstner å jobbe fra et lite sted, og samtidig nå et stort publikum?

Mariner har alltid likt fotografi, helt siden han var liten. Måten han har jobbet på og hvor han henter kreative innspill fra har endret seg opp gjennom årene. For tiden er det den lille byen Bodø han henter mye inspirasjon fra.

— Det å flytte til Bodø har vært en åpenbaring for meg på mange måter. Ikke bare fant vi et samfunn som var varmt og innbydende, men vi oppdaget også en by som endret seg, full av muligheter, forteller Mariner.

Han skryter av byen og hvordan den har hjulpet ham med å bli enda mer kreativ.

Hadde et ønske om å komme seg bort

Mariner og samboeren flyttet fra London til Bodø for syv år siden. Da var de lei av storbyens evige kjas og mas. De skjønte også at Brexit nærmet seg, og ville rett og slett komme seg bort.

— Da vi så Brexit nærme seg, begynte vi å vurdere våre alternativer. London, med sitt hektiske tempo og høye levekostnader, begynte å føles mindre og mindre som hjemme.

— Vi lengtet etter et sted hvor vi kunne finne en bedre balanse mellom jobben og livet, samtidig som vi kunne fortsette å utvikle oss, både på jobb, men også som samboere. Det var da ideen om Bodø begynte å ta form, en by som kunne tilby både det urbane, men også naturen, noe som virket tiltrekkende for oss begge, forteller Mariner.

Samboeren hans er fra Bodø, så det var ikke et så uvanlig sted for dem å flytte til. Mariner innrømmer at han hadde sine tanker om byen før de flyttet. Han var klar over at det kunne bli vanskelig med tanke på jobb, men var aldri i tvil om at dette var en sjanse som det var verdt å ta.

Dan Mariner og samboeren Marianne Bjørnmyr. Foto: Dan Mariner

Dan Mariner og samboeren Marianne Bjørnmyr.
Foto: Dan Mariner

Et annet og unikt perspektiv

Mariner tar bilder for internasjonale magasiner, samtidig jobber han med et galleri som heter NŌUA sammen med samboeren sin. At Bodø er en liten by plager ikke Mariner.

— Å se byen utvikle seg, delta på kulturelle arrangement og bidra til kunstscenen her, har gitt en følelse av tilhørighet som vi sjelden opplever i storbyen, forteller Mariner.

Mariner snakker også en del om at karrieren hans har endret seg etter at han flyttet til Bodø.

— Det å flytte bort fra storbyens konstante kamp for oppmerksomhet har paradoksalt nok gjort arbeidet mitt mer synlig. Det virker som om å spesialisere seg og jobbe fra et sted med en sterkere følelse av identitet og samfunn har gitt arbeidet mitt en ny dimensjon, forteller han.

— Kundene mine setter pris på det unike perspektivet jeg nå bringer.

NOUA 01
NOUA 03a
NOUA 006
NOUA 06b
NOUA 12
NOUA 15

Kvaliteten på livet ble bedre

Forskjellen på London og Bodø er veldig stor. Både når det kommer til areal, men også befolkningen. For Mariner sin del er det kvaliteten på livet som er den beste forskjellen. Det var også en av følelsene som overrasket engelskmannen etter at han flyttet.

— En av de mest overraskende oppdagelsene har vært hvordan kvaliteten på livet og den kreative prosessen har blitt forbedret ved å bo på et mindre sted. I Bodø er det mindre distraksjoner, og man verdsetter det man jobber med mer enn tidligere, forteller Mariner.

— Dette har ikke bare påvirket hvordan jeg jobber med mitt eget arbeid, men også hvordan jeg engasjerer meg med andre kunstnere og det kreative samfunnet generelt.

Bodø er europeisk kulturhovedstad i 2024. Byen satser høyt på kultur og det er Mariner glad for at han får være en del av.

— Det har vært utrolig inspirerende. Det er en følelse av at vi alle jobber mot et felles mål, og at våre individuelle bidrag er en del av noe mye større. Denne typen samarbeid og fellesskapsfølelse er noe jeg tror er unikt for mindre byer, forteller han.

NŌUA holder til i en av de få gjenværende etterkrigstids arkitekturbygg i byen, bygget i 1944-48 av arkitekt Kristof Lange. Programmet ved NŌUA er alltid gratis og åpent for alle. Foto: Dan Mariner

NŌUA holder til i en av de få gjenværende etterkrigstids arkitekturbygg i byen, bygget i 1944-48 av arkitekt Kristof Lange. Programmet ved NŌUA er alltid gratis og åpent for alle.
Foto: Dan Mariner

Kan du flytte til en mindre by?

Mariner anbefaler absolutt alle å flytte til en mindre by, om ikke bare for en liten periode, men for å kjenne på hvordan det føles for både deg selv, men også for hva det kan gjøre med den kreative prosessen. Mariner har noen råd for hvordan du kan gjøre det samme som ham.

— Det å flytte vekk fra storbyen kommer med en del utfordringer og realiteter, forteller Mariner.

— Det er som om storbyen selv fungerer som en slags smeltedigel, hvor man blir konstant testet og målt. Den gir deg en realitycheck som er både brutal og noe som du har godt av.

Mariner forteller at det er viktig å oppleve en storby før man flytter til et mindre sted. Det vil gjøre deg mer herdet og gjøre at du utvikler deg raskere.

— Du må aldri bli for lenge et sted, hvor du ikke trives, forteller Mariner.

— Kvaliteten på livet og kvaliteten på det du jobber med kan bli bedre om du flytter til en mindre by, og utfordrer deg selv litt.

Engelskmannen er takknemlig for det Bodø har gjort for ham.

— Bodø har endret både min hverdag, men også min karriere. Byen har åpnet dører til en unik nisje hvor arbeidet mitt ikke bare blir sett, men også verdsatt på en helt annen måte enn før. Her, utenfor de store byene, har jeg funnet en annen type kreativitet og klarhet, som tiltrekker seg kunder som setter pris på det jeg bringer til bordet. Og med et nærmere og mer tilgjengelig samfunn, har mulighetene for å knytte seg til ulike miljøer og skape nye forbindelser blitt forsterket, sier han.

Nettverksbygging er et gjennomgående tema Mariner snakker om. Han forteller at det er en viktig del av å klare å nå ut til et større publikum.

— Uansett hvor du bor, er nettverk nøkkelen til å lykkes. Du må delta på kulturelle arrangementer, utstillinger og være åpen for å møte nye mennesker og bygge nye relasjoner.

Hva gjør du om du synes det er vanskelig med nettverksbygging?

— Sosiale medier er veldig viktig. Plattformene vil gi deg muligheten til å vise fram ditt arbeid og hverdagsøyeblikk, som kan fange interessen til både gamle og nye følgere, selv fra en liten by som Bodø.

Økonomi ble også et tema Mariner snakket om. Han forteller at det raskt kan bli et stressmoment om man ikke har økonomisk stabilitet.

— Du bør sikre at du har en stabil økonomi, før du skal ta en stor livsendring. Samtidig er det også en mulighet å ta andre jobber, mens du jobber med kunsten.

— Det å måtte balansere jobber for å ha penger til det du vil drive mer er en realitet for mange. For oss var det viktig å redusere økonomisk stress slik at vi kunne fokusere fullt og helt på våre kreative prosjekter. Stabil økonomi gir oss rom for å utvikle og utforske kunsten uten den konstante bekymringen for når det kommer mer penger.

— Uansett hvor du bor, er nettverk nøkkelen til å lykkes, mener Dan Mariner. Foto: Nadia Norskott

— Uansett hvor du bor, er nettverk nøkkelen til å lykkes, mener Dan Mariner.
Foto: Nadia Norskott