Oversikt over tilskuddsordninger:

— Det var veldig viktig for oss å få mer innblikk i brukerne og hvordan de tenker når de leter etter midler

Av Tord Litleskare

| 01. juli, 2022
Inni Mowinckel tok utdanning ved Høgskolen i Innlandet på Rena innen «Music Management». Hun har tidligere jobbet i AKKS og vært praktikant i managementselskapet Made. Nå er hun kurs- og kommunikasjonsansvarlig i Musikkontoret Brak. Her fotografert under Vill Vill Vest i 2021. Foto: Øystein Haara

Inni Mowinckel tok utdanning ved Høgskolen i Innlandet på Rena innen «Music Management». Hun har tidligere jobbet i AKKS og vært festivalsjef for Eggstockfestivalen. Nå er hun kurs- og kommunikasjonsansvarlig i Musikkontoret Brak. Her fotografert under Vill Vill Vest i 2021.
Foto: Øystein Haara

Inni Mowinckel i Musikkontoret Brak har fått ekstra godt innblikk i de ulike tilskuddsordningene i musikkfeltet etter arbeidet med Musikkontoret.no.

Den store oversikten over tilskuddsordninger du finner her på nettsidene er egentlig en videreføring av lignende kalendere som har vært å finne på både Musikkontoret Brak og Musikkontoret Møst sine gamle sider.

Men det var behov for å tenke nytt i forbindelse med utviklingen av Musikkontoret.no, forteller Inni.

— For oss som jobber i organisasjoner som sitter med dette dag ut og dag inn er det enkelt å bli låst i organisasjonstankegangen og -oversikten.

Umiddelbar forståelse

Under forarbeidet med Musikkontoret.no ble det gjennomført en grundig brukerundersøkelse som var veldig verdifull, ifølge Inni. Hun understreker at det var viktig for musikkontorene å få mer innblikk i brukerne og hvordan de tenker når de leter etter midler.

— Vi fant ut at det de trenger først og fremst er en oversikt over nøyaktig hva de kan søke på og hva de viktigste kriteriene er. De må forstå det umiddelbart om det er helt uaktuelt å søke på denne ordningen og om det er noen andre viktige punkter, for eksempel at de må legge ut først og få tilbakebetalt midler i ettertid.

Det er ganske viktig å vite før du setter i gang med et prosjekt, legger hun til.

Tor Arne uten design 4 5

Tor-Arne Vikingstad, tidligere gitarist i Sløtface, er en racer på søknadsskriving. Her deler han sine beste tips til hvordan du kan skrive en god prosjektbeskrivelse.
Video: Kontordagen DIGITAL.

I den mye brukte kalenderen på Braks gamle nettsider pleide de å ta med all informasjonen fra de ulike tilskuddsordningene som sto oppført.

Målet har denne gang vært mindre tekst og tydelige punkter.

— Det har også vært viktig å få med lenker til tidligere tildelinger, altså hvem som har fått tilskudd på den enkelte ordningen før, slik at brukerne kan sammenligne sitt prosjekt med andre. Da ser man fort om for eksempel søknadssummen i budsjettet er urealistisk sammenlignet med andre som har fått innvilget tilskudd.

Flere ordninger enn forventet

Inni forteller at hun har fått tilbakemeldinger fra brukere i Vestland på at det var veldig mange flere tilskuddsordninger i musikkfeltet enn de hadde forventet.

— Ved første øyekast kan man nesten bli litt overveldet over den lange listen over ordninger, hvis man ikke gjør noen filtreringsvalg og bare begynner å scrolle. Når folk har fått med seg filtreringsfunksjonen, både på fylker og kategorier for hva man søker tilskudd til, har vi fått gode tilbakemeldinger på det.

Hun legger til:

— Vi har også fått tilbakemelding på at den er veldig fin. Brak sine nettsider trengte en oppgradering og at tilskuddskalenderen er pen å se på skader ikke.

Sett deg tidlig inn i tilskuddsordninger og planlegg i god tid så du slipper å stresse de siste minuttene før fristen går ut. Foto: Mikayla Mallek / Unsplash

Sett deg tidlig inn i aktuelle tilskuddsordninger og planlegg i god tid så du slipper å stresse de siste minuttene før fristen går ut.
Foto: Mikayla Mallek / Unsplash

Forbedringspotensial hos ordningene

Det er en del snakk om at tilskuddsordningene ikke når frem til de som kanskje hadde hatt størst nytte av dem. Inni er tydelig på at det er et forbedringspotensial når det gjelder språk og kommunikasjon rundt ordningene.

— Det er fortsatt sånn at når man har funnet ordningen så kan det være ganske vanskelig å forstå hva de egentlig er på utkikk etter. Jeg brukte jo flere måneder nå på å gå gjennom og lese alle ordningene og alle formuleringene og så prøve å oversette dette til noe jeg og du kan forstå.

Hun mener det finnes mange eksempler på hvordan språket kunne vært forenklet og forbedret.

— Jeg har merket er at de både er redd for å være for åpen og å begrense med for mange kriterier. De prøver å være til hjelp med masse grundig informasjon som fort kan bli uoversiktelig. Vi i Musikkontoret har jo et stort privilegium med at vi kan formulere oss kortere og ikke trenger å ta med alle detaljene - og det må jo selvfølgelig tilbyderen gjøre.

Mowinckel kom inn i musikkbransjen gjennom sin bror som var utøvende musiker. Hun forteller at hun forsto at hjernene deres fungerte på veldig ulike måter og at hun var tidlig på banen og hjalp ham å bestille reiser og backdrop. Her er hun sammen med Brak-kollega (og artist) Kristian Stockhaus. Foto: Privat

Mowinckel kom inn i musikkbransjen gjennom sin bror som var utøvende musiker. Hun forteller at hun forsto at hjernene deres fungerte på veldig ulike måter og at hun var tidlig på banen og hjalp ham å bestille reiser og backdrop. Her er hun sammen med Brak-kollega (og artist) Kristian Stockhaus.
Foto: Privat

Musikkontorets oversikt over tilskuddsordninger og frister finner du her. Har du innspill eller spørsmål er du velkommen til å ta kontakt på hei@musikkontoret.no.