Studiodrift:

— Det er kjempedyrt å bygge opp et studio som dette, men man må se på det som en investering

Av Tonje Halbjørhus

| 05. oktober, 2023
Innspillingsrom i Kongshavn Studio rett utenfor Kristiansand. Foto: Bjørn Ole Rasch

Innspillingsrom i Kongshavn Studio rett utenfor Kristiansand.
Foto: Bjørn Ole Rasch

Å drive et profesjonelt musikkstudio innebærer mer enn topp utstyr og tekniske ferdigheter. Noen må også ta seg av økonomistyring, markedsføring og logistikk.

Det finnes mange etablerte og anerkjente studioer i Norge, og her får du bli bedre kjent med tre av dem:

Kongshavn Studio, Øra Studio og Ocean Sound.

Rett utenfor Kristiansand har musikerekteparet Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch bygget opp Kongshavn Studio. De har begge reist mye rundt og jobbet i mange studioer tidligere. Erfaringene har de brukt til å skape sitt helt eget drømmestudio som de mener er optimalt for å kunne la seg inspirere og skape god musikk.

Kjernen i driften er annerledesheten.

— Når musikere og artister kommer til oss er det en pakke de får. Filosofien bak Kongshavn er at man skal være til stede i bobla. Derfor har vi leiligheter tilhørende studioet som musikerne kan bo i. Omgitt av den fantastiske skjærgården, topp teknisk standard på utstyret og mulighet for å spille inn musikken både analogt og digitalt, ligger alt til rette for at ekte kvalitetsmusikk kan skapes, forteller Rasch.

Musikk på den gammeldagse måten

Studiet er bygget som et edderkoppnett med kontrollrommet i midten og fem innspillingsrom rundt. Dette er for å kunne lage musikk på den gammeldagse måten med sessions der alle musikerne spiller sammen. I samarbeid med Sanden Studio og sjefstekniker Roald Råsberg tilbyr også Kongshavn Studio mulighet til å mikse produksjoner i det avanserte surroundlydformatet Dolby Atmos.

Rasch er produsent på det meste som spilles inn, og er opptatt av at prosjektene de sier ja til skal gjenspeile den kvaliteten de kan stå for.

— Vi sier nei til prosjekter vi ikke mener passer filosofien vår.

Det er viktig å ha et ryddig opplegg rundt det økonomiske og det praktiske rundt en innspilling, og alt dette avklares tydelig før en session starter. Leie av studio og tekniker er én utgift for kundene, produsenthonorar er en annen.

— Vi tar en fortjeneste ut i fra prognosene, konstaterer Rasch.

Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch driver Kongshavn Studio. Foto: Lars Hoen

Annbjørg Lien og Bjørn Ole Rasch driver Kongshavn Studio.
Foto: Lars Hoen

Et eventyr

Musikken som spilles inn i Kongshavn befinner seg ofte i det organiske folk-landskapet. Det å være selektiv og skape en nisje kan lønne seg på lang sikt for dem som vil bygge opp sitt eget studio fra bunnen av.

Med tålmodighet og konsekvent arbeid vil man etter hvert få et omdømme som er ekstremt verdifullt.

— Det er kjempedyrt å bygge opp et studio som dette, men man må se på det som en investering. Vi fikk mulighet til å kjøpe stedet og vi har derfor ingen løpende utgifter som husleie. Det betaler seg inn igjen etter hvert, både rent økonomisk og med tanke på opplevelser. Det har så langt vært et eventyr, med spellemannpriser og det hele. Fantastiske musikere kommer igjen og igjen, sier Rasch entusiastisk.

For Kongshavn er det «word of mouth» som gjelder. De har aldri sett behovet for å reklamere for studioet i media.

— Her er det sjarm og sjel. Annerledesheten gjør et opphold hos oss unikt!

Masteringstekniker Karl Klaseie på jobb i Øra Studio i Trondheim.  Foto: Privat

Masteringstekniker Karl Klaseie på jobb i Øra Studio i Trondheim.
Foto: Privat

Innspillingsstudio og plateselskap

På havneområdet i Trondheim ligger Øra Studio. Et tradisjonelt, romslig studio for innspilling av organiske instrumenter. Studioet ble starta i 2004, og drives i dag av Oda Sofie Aaring, som er daglig leder. I tillegg er Jo Ranheim og Kyrre Laastad tilknytta studioet som produsenter og studioteknikere, og Karl Klaseie som masteringstekniker.

— Aktiviteten i studio varierer. I juni var det full fart her med innspillinger, mens i april og mai var det veldig stille, forteller Aaring.

Både arbeidsmengde og inntekter er uforutsigbare. Aaring er fast ansatt i en 100% stilling, de andre er på kontrakt med fast honorar hver måned. Når det ikke foregår innspilling med artister og musikere, jobbes det med miksing, mastering og planlegging.

I tillegg til studiodrift, driver de også plateselskapet Øra Fonogram.

— Vi tjener omtrent ingenting på salg av musikk og plater, men det gir oss muligheten til å søke på støtteordninger. Det er veldig praktisk at vi kan bistå artister med å søke støtte til å spille inn musikk hos oss, og min jobb består mye av nettopp søknadsskriving. Vi er også med og tar risiko hvis pengene ikke er utbetalt før innspillingen starter, sier Aaring.

Selv om det er mye jazz, klassisk og akustisk musikk som spilles inn i Øra, er det ikke et sjangerbestemt studio. Aaring har likevel troa på at det er smart å spisse kompetansen sin, og heller henvise kunder til andre studioer og samarbeidspartnere dersom de får forespørsler om oppdrag de selv ikke har god nok kompetanse på.

— Det bygger opp en bransje i større grad når man klarer å spesialisere seg på sine kompetanseområder og gi jobben til noen som passer bedre når det er behov for det. Spesielt i en liten by som Trondheim.

Daglig leder i Øra Studio, Oda Sofie Aaring. Foto: Privat

Daglig leder i Øra Studio, Oda Sofie Aaring.
Foto: Privat

For å være synlige og tilgjengelige, er Aaring og de andre aktive i Øra Studios kanaler i sosiale medier. De deler glimt fra alle prosjektene de jobber med, og har også annonser på Google. Men den viktigste markedsføringen skjer gjennom nettverksbygging.

— Vi arrangerer jevnlig «Platprat» sammen med Tempo, musikkontoret i Midt-Norge, for å samle andre som interesserer seg for det samme som oss og for å dele kompetanse. Vi er også til stede der hvor bransjen er, snakker med folk og lar dem få vite hva vi kan tilby. For eksempel på Trondheim Calling.

Noe av det viktigste å huske på hvis man drømmer om å drive sitt eget studio, er å ta fornuftig betalt for jobben man gjør. Det kan være vanskelig i starten å vite hva man er verdt, men det koster å drifte et studio, og det er viktig å ikke bidra til å underbygge seg selv og bransjen.

— Utnytt støtteordningene som finnes, og sett deg godt inn i dem. Det er ikke så mange ordninger å søke på som studio, men oppfordre artistene du jobber med til å søke innspillingsstøtte, og bidra gjerne med hjelp underveis. På den måten kan det også være enklere å ta rettferdig betalt, råder Aaring.

Studioet Ocean Sound i spektakulære omgivelser på øya Giske. Foto: Privat

Studioet Ocean Sound i spektakulære omgivelser på øya Giske.
Foto: Privat

Kommer for hele opplevelsen

Ytterst i havgapet, på øya Giske på Sunnmøre, ble studioet Ocean Sound grunnlagt i 2009. I dag er dette et anerkjent studio med kunder fra inn- og utland. Artistene finner ikke veien dit bare på grunn av den gode lyden, de kommer for hele opplevelsen.

— En av tilbakemeldingene vi ofte får, er at folk synes det er deilig å kunne komme hit, langt borte fra hverdagens mas og kjas, og fordype seg helt og holdent i det musikalske prosjektet. Her kan man være 100% i bobla, sier Henning Svoren, general manager, tekniker og produsent i Ocean Sound.

I tilknytning til studioet finnes det flere soverom, bad, oppholdsrom og et kjøkken. Dermed ligger alt til rette for sømløse innspillingsdager med god arbeidsflyt.

Med et ønske og et mål om å jobbe mer på tvers av landegrenser, var Ocean Sound en del av Music Norway og Innovasjon Norge sitt eksportprogram «Musikk ut i verden» i perioden 2020-2022. Svoren kan fortelle at omtrent halvparten av kundene deres er fra utlandet.

— Artistene som kommer fra andre land synes også det er fint å kunne dra et helt annet sted, og så er naturen rett utenfor vinduene veldig spesiell. Det er lett å finne inspirasjon her.

Henning Svoren er general manager, tekniker og produsent i Ocean Sound. Foto: Privat

Henning Svoren er general manager, tekniker og produsent i Ocean Sound.
Foto: Privat

Nettverksbygging

Ocean Sound er søsterselskapet til Momentium Live, som arrangerer konserter, festivaler og andre arrangementer rundt om i hele landet. Tidligere var alle teknikere og produsenter i studioet frilansere, men etter å ha omstrukturert selskapet i fjor, er det nå tre faste ansatte i Ocean Sound. To av dem jobber som produsenter og studioteknikere, og Tonje Alnes jobber som studio manager og tar seg av administrative og praktiske ting som hospitality og booking både før, under og etter en innspilling.

I tillegg jobber Tonje med Momentiums festivaler og konserter.

— Det er en stor fordel at Tonje representerer Ocean Sound på møteplasser utenfor studioet, der hvor artistene og musikerne er. Nettverksbygging er kjempeviktig, fastslår Svoren.

Et godt rykte er det essensielle, men i kulissene jobbes det også strategisk med markedsføring i sosiale medier og god historiefortelling via nettsiden. Et stødig studio-team med ulik kompetanse og flere bein å stå på er gull verdt for å lykkes.

— Ingen blir best på alt, derfor er det lurt å ha ulike folk på ulike ansvarsområder, fra miksing, mastering og produsering, til prosjektledelse og økonomi.