min lesetid
Produsentavtale – hva må du ha med?
En produsentavtale klargjør roller, rettigheter, økonomi og forventninger i innspillingsprosessen. Her får du en oversikt over hva som bør være på plass før samarbeidet starter.
Av Lasse W. Fosshaug, Tore Østby og Maren Skaskiewicz i samarbeid med GramArt
Sist oppdatert:
Intro
Produsenten har ofte en todelt rolle: både teknisk og kreativ. Det kan innebære alt fra å planlegge og koordinere innspillingen, til å bidra med arrangement, lydestetikk og å hjelpe artistene med å levere best mulig fremføring. Når ansvaret er så bredt, øker risikoen for misforståelser dersom man ikke avklarer rammene tydelig.
En produsentavtale sikrer at begge parter vet hva som forventes når det gjelder arbeidsoppgaver, tidsbruk, økonomi, rettigheter og hvordan masteropptaket kan brukes. Det gir trygghet gjennom hele prosessen – og kan forhindre konflikter både under og etter innspillingen.
Vi anbefaler alltid å innhente juridisk bistand før man signerer større avtaler.
Artistorganisasjonen GramArt
GramArt er interesseorganisasjonen for næringsdrivende artister, musikere og utøvende studioprodusenter innen populærmusikken. De er Norges eldste og mest erfarne artistorganisasjon og gir deg hjelp til hele karrieren. Medlemmene får gratis juridisk rådgivning, inkludert ulykkesforsikring, relevante medlemsfordeler, et stort nettverk og sosiale sammenkomster. Med et tydelig oppdrag for en begrenset kunstnergruppe, har de dessuten stor innflytelse på artistøkonomien gjennom forhandlingsutvalg og politisk påvirkning.
Hva en produsentavtale bør avklare
En produsentavtale bør beskrive hva oppdraget omfatter, hvem som godkjenner resultatet, hvem som eier masteren, produsentens kreative rolle, vederlagsmodellen, kreditering, ansvar for tredjepartsinnhold og hva som skjer ved mislighold.
En ryddig avtale gjør samarbeidet enklere, mer forutsigbart og sikrer begge parter juridisk.
Elementene i en produsentavtale
Under finner du alle elementene som normalt bør inngå i en produsentavtale.
-
Som nevnt innledningsvis innebærer produsentrollen så mangt. Det er derfor viktig at begge parter har et klart bilde av hva som forventes utført. Her er noen eksempler på punkter som vil bidra til å sette rammene for oppdraget:
- tid og sted for innspilling
- hvilken innspilling det gjelder (låt, album, EP)
- eierskap og utnyttelse
- hvordan produsenten skal betales
- at produsenten har ansvar for forberedelser og praktisk planlegging
- at produsenten for eksempel har kunstnerisk ledelse under innspilling
- at artisten har siste ord ved uenighet
- om produsenten skal skaffe musikere og utstyr
- om miks og mastring er inkludert
- deadline for ferdig godkjent innspilling
Bli enige om alt dette på forhånd. Om behovene endrer seg underveis, er det lurt å oppdatere avtalen.
-
Når opptaket er ferdig, må partene lytte gjennom og vurdere resultatet. Uenighet kan raskt stoppe samarbeidet – i verste fall ender man med en master artisten ikke vil gi ut, selv om produsenten mener den er ferdig.
Avtalen bør derfor ha et tydelig punkt om godkjenning. Hvis artisten mener at det kunstneriske eller tekniske ikke holder mål, skal ikke arbeidet anses som fullført før innspillingen er tilfredsstillende. Artisten har normalt veto i slike vurderinger.
-
Som oppdragsgiver skal artisten ha eiendomsrett og full utnyttelsesrett til masterinnspillingen. Det gir artisten frihet til å bestemme hvordan opptaket skal brukes, behandles videre eller eventuelt gis ut.
Produsenten kan ikke dele innspillingen med andre før den er utgitt. Det gjelder også mastertaper, filer og andre lydbærere – ingenting skal videreformidles uten uttrykkelig avtale.
Derfor er det viktig at avtalen presiserer disse punktene tydelig.
-
Produsenter bidrar ofte utover det tekniske. En synthlinje, et gitarparti, en tekstlinje - eller i noen tilfeller hele låtideen - kan oppstå i studio som en del av samarbeidet. Målet er alltid å løfte låtmaterialet og få utøverne til å levere best mulig.
Hvis produsenten bidrar på en måte som gir verkshøyde, regnes de som medopphaver. Her kan grensene være flytende, og uenighet oppstår fra tid til annen. Slike avklaringer kan få stor betydning økonomisk på sikt.
Husk at det å forme lydbildet eller skape et «sound» i seg selv ikke gir opphavsrett.
-
Hvordan produsenten skal betales, avhenger av avtalen mellom partene. Noen velger et engangshonorar, andre en royaltyandel – eller en kombinasjon. I samarbeid med et etablert plateselskap er royalty vanlig, mens artister med eget selskap oftere betaler et fast honorar.
I enkelte tilfeller kan produsenten også få en arrangørandel i TONO, dersom bidraget deres kvalifiserer til det. Når produsenten påvirker selve innspillingen, kan de dessuten registreres hos Gramo som «musikalsk leder» og få vederlag derfra.
Ved royaltyutbetalinger må grunnlaget være tydelig. En vanlig modell er at royalty beregnes av selskapets nettoinntekt – altså inntekter etter fratrekk for produksjon, utgivelse, distribusjon og markedsføring. Eventuelle forskudd eller honorarer motregnes vanligvis før produsenten får utbetalt sin andel.
-
Produsenten får ofte forskudd eller honorar enten før oppstart eller underveis i arbeidet. Hvordan disse utbetalingene skal håndteres, og hvem som har ansvar for avregning knyttet til produsentens inntekter, bør beskrives tydelig i avtalen.
Det er vanlig å avtale at produsenten kan be om innsyn eller revisorkontroll ved behov, slik at beregningene er transparente for begge parter.
-
Kreditering er viktig for begge parter: Produsenten bygger portefølje, og artisten kan styrke prosjektets profil ved å synliggjøre hvem som står bak innspillingen.
Dersom artist ønsker å bruke produsentens navn, kunstnernavn eller biografi i markedsføring og salg av masteren, bør dette avklares på forhånd. Det er som regel naturlig at artisten kan gjøre dette, men produsenten bør informeres om hvordan krediteringen skal brukes.
-
Uklarerte samples kan føre til kostbare krav fra rettighetshavere. Det er derfor viktig å sikre nødvendige tillatelser før beskyttet materiale brukes i en innspilling.
Den som benytter samplet, er ansvarlig for å innhente klarering. Forsømmes dette, kan parten som har brukt materialet bli erstatningspliktig for tap den andre parten påføres som følge av bruddet.
-
Brudd på avtalens bestemmelser regnes som mislighold og kan få avtalerettslige konsekvenser. Den misligholdende parten skal normalt få mulighet til å rette opp feilen innen en rimelig frist etter skriftlig varsel.
Mislighold kan for eksempel oppstå hvis produsenten nekter å gjøre nødvendige justeringer for å nå et avtalt resultat, eller hvis artisten ikke leverer avregninger som avtalt. Tvister skal forsøkes løst i minnelighet før juridiske skritt vurderes.
God skriftlig avtale er ofte det viktigste virkemiddelet for å unngå konflikt i utgangspunktet.
Oppsummering
- En produsentavtale sikrer rolleavklaringer, rettigheter og forventninger.
- Avtalen bør beskrive arbeidsoppgaver, godkjenning, eierskap, økonomi og kreditering.
- Kreative bidrag kan utløse opphavsrett – avklar dette tidlig.
- Royalty, forskudd og avregning må fastsettes tydelig i avtalen.
- Skriftlighet hindrer konflikter og gjør samarbeidet tryggere og mer profesjonelt.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.
Relatert innhold
Leiekontrakt for musikkrom og produksjonslokaler
Enten du leier et musikkstudio, øvingsrom eller driver et kreativt fellesareal, er leiekontrakten selve fundamentet for virksomheten din.
— Fuck around and find out
Bandledelse
Hva innebærer det å være bandleder, og hvordan kan man sjonglere de ulike oppgavene?