Music Norways podcast «Musikkpasset»:

Slik når du det tyske musikkmarkedet

Av Thea Paulsrud

| 05. november, 2025
I samarbeid med

Music Norway

Anna Kristine Lund og Osou Leigh leder podcasten «Musikkpasset». Foto: Tord Litleskare

Anna Kristine Lund og Osou Leigh leder podcasten «Musikkpasset».
Foto: Tord Litleskare

Tyskland er Europas største musikkmarked - og for norsk musikk også et av de viktigste eksportmarkedene.

I «Musikkpasset» møter vi denne høsten bransjeeksperter fra blant annet det tyske markedet, som mer enn gjerne deler av sine erfaringer.

For det kan kanskje være lettere sagt enn gjort å nå gjennom i et nytt marked. Hvordan kan du lykkes i det tyske markedet? Hvilke muligheter finnes for artister og låtskrivere i publishing der, og hva fungerer (og fungerer ikke) når du skal bygge publikum der?

En scene for hver en nisje

Manager, label-gründer og markedsveileder for Music Norway, Anton Teichmann, synes ikke det er rart at mange ønsker å satse i Tyskland.

— Jeg tror en av de tingene som definerer Tyskland i europeisk kontekst, er at det er mange store byer i Tyskland, noe som gjør det attraktivt for turnering. I noen grad er dette også aktuelt med tanke på media, riktig nok var det mer av det før, men det er fortsatt en del regionale mediehus, noe som er veldig spesifikt for Tyskland.

Selv om det tyske markedet gjerne er svært åpent for musikk utenfra, kan det også være et vanskelig marked å komme inn i. For eksempel kan noen band og nisjer funke veldig godt i én by, men ikke like godt i en annen.

Men selv om befolkningen er stor, og det er en scene for hver en nisje, må man finne publikummet sitt og klare å få oppmerksomheten deres. Teichmann tror at det kan være viktig å være til stede i Tyskland, for å bli kjent med aktuelle samarbeidspartnere.

— Prøv å spille på en festival som Reeperbahn, som er laget for at nye artister skal bli oppdaget. Bli remikset av lokale artister – slike ting hjelper virkelig, fordi du da kobler deg på et allerede eksisterende publikum. Det er mye enklere enn bare å kjøre annonser og håpe at folk klikker, hvis du faktisk vet hvem du prøver å nå.

Nysgjerrige på nye talenter fra Norden

Inga Gehrke, Director of Digital Marketing i den tyske avdelingen til The Orchard, mener at sosiale medier kan være et godt supplerende verktøy for å bygge fanbase i GSA-regionen, som i tillegg til Tyskland, inkluderer Sveits og Østerrike.

Hun har stor tro på at norske artister og prosjekter kan ha et publikum der.

— Om vi snakker spesifikt om norske artister, så tror jeg en av fordelene er at tyske medier og anmeldere generelt virker veldig åpne og nysgjerrige på nye talenter fra Norden. Så det er en genuin interesse i nye produksjoner og estetikk derifra.

I likhet med Teichmann, tror Gehrke at en nøkkel inn i markedet er samarbeid med lokale aktører.

— I tillegg til en solid innholds- og kommunikasjonsstrategi, kan markedsføring gjennom påvirkere og samarbeid med lokale artister være viktige døråpnere for internasjonale prosjekter i GSA-markedet, særlig når lokale meningsbærere bidrar til å bygge kjennskap og tillit hos nye målgrupper.

Når det kommer til markedsføring i sosiale medier, har Gehrke noen tydelige råd:

— Etter mitt syn er nøkkelen i en vellykket digital markedsføringsstrategi, autentisk innhold, kontinuitet og en tydelig kommunikasjonsform som treffer målgruppen. Det som ikke fungerer, er generisk eller for polert innhold som oppleves som reklame.

Evnen til å samarbeide godt i sessions er avgjørende

Peer Steinwald, A&R manager i et av Europas største indie-musikkforlag, Berlin-baserte Budde Music, har jobbet med norske artister som Fay Wildhagen, AURORA og Whammyboy. Men hvor begynner man egentlig, hvis man som låtskriver vil inn i den tyske bransjen?

— For låtskrivere, tror jeg det letteste er å være i session og få låtskrivererfaring. Gjøre det i mindre skala. Man har for eksempel så mange talenter fra Limpi som kommer hit, ofte gjennom management.

For Steinwald er det en god dose «word of mouth» som gjelder, når det kommer til å finne nye samarbeid. For å inngå avtale med noen, er det avgjørende at låtskriverne har evne til å samarbeide godt i sessions, og har erfaring fra det.

— Om du henvender deg til et forlag og du vil jobbe som låtskriver, er det veldig bra om du har en del erfaring fra låtskriving med andre. For det er der vi er akkurat nå. Vi har selvfølgelig artistene som skriver for seg selv eller for andre, men mest for seg selv - også har vi låtskriverne som skriver for andre, og det er de vi har flest av.

— Også er det selvfølgelig hjelpsomt for en forlegger om du har en eller to samarbeid å vise til fra før, legger Steinwald til.

Om du vil lære mer om det tyske markedet, kan du høre de tre siste episodene av Music Norways podcast «Musikkpasset», der du hører på podcast.

Denne sesongen har Anna Kristine Lund og Osou Leigh - i tillegg til å dykke ned i det tyske markedet - blant annet snakket med spennende stemmer i det sør-koreanske og indiske markedet, som norsk musikkliv kan ta inspirasjon og lære mer av.