Skrivesessions og låtskrivercamper
Av Kristian Stockhaus
|Én måte å skrive musikk på er gjennom profesjonelle skrivesessions på låtskrivercamper. Dette er en metode som er utbredt innen kommersiell musikk.
Skrivesessions blir ofte arrangert på egne låtskrivercamper i regi av publishingselskaper, management eller plateselskap som er på utkikk etter nye låter til sine artister.
I en skrivesession kan for eksempel tekstforfattere, multiinstrumentalister, topliners (de som skriver tekst og melodi), produsenter eller vokalister bli satt sammen i tilfeldige grupper for å skrive låter.
Låtene som blir komponert kan gjerne være basert på «leads», eller en kan skrive for en artist som medvirker i låtskrivergruppen.
Bestillinger fra plateselskap eller musikkforlag
Leads er «sangønsker» som plate- eller publishingselskaper leter etter til sine artister - ofte er det snakk om kontemporær musikk til artister som ikke skriver sine egne låter. En lead kan bestå av en introduksjon til bandet eller artisten, en tekst og musikalske referanser som forteller hva som er ønsket.
Et eksempel kan være et australsk plateselskap som ser etter en pompøs ballade i «Mariah Carey-stil» til sin artist.
Gruppene velger om de vil gå for en lead eller skrive fritt, og ser deretter hvor de ender opp. Når campen er ferdig kan de forskjellige gruppene eventuelt få feedback på sine låter fra inviterte personer fra musikkbransjen.
De gruppene som har skrevet for en spesifikk artist får sine låter videreformidlet, og dersom plateselskapet liker låten kan gruppen ende opp med å få en cut. Å få en cut betyr at en låt blir plukket opp av et plateselskap og gitt ut av en artist. Låten kan også få en synkroniseringsavtale, det vil si at den blir brukt i en kommersiell sammenheng, som f.eks i en reklamefilm, i en film eller serie, eller i et dataspill.
Kreativ utfordring
Skrivesessions kan være en intensiv og kreativ måte å skrive på. En har gjerne et bestemt antall timer på seg til å skrive låten og må jobbe raskt og effektivt i team.
De involverte ender ofte opp med å utfordre seg selv og hverandre musikalsk og skrive helt andre låter enn de vanligvis gjør.
Ettersom det er mange mennesker som er med på skrivearbeidet må en avtale på forhånd hvordan rettighetene til låten skal fordeles mellom de involverte. I skrivesessions er det vanlig å fordele rettighetene likt på alle som har vært med å skrive låten (uansett rolle). Da får alle betalt dersom låten ender opp med å bli gitt ut, spilt live eller på radio.
Skrivesessions kan gjerne være på initiativ fra artisten selv, og da er det bare å invitere flinke folk til å gå i studio og gå for gull. På Beyoncés låt «Hold Up» er det for eksempel 15 krediterte låtskrivere.
Alt er lov!
Relatert innhold
— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter
— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling
AI-verktøy i den kreative fasen
Hvordan optimalisere den kreative prosessen?