Kontraktstips for arrangører:

— Når begge partene er litt misfornøyde, ja da er det gjort en god deal alle kan leve med

Av Marit Stokkenes

| 11. august, 2023
Vossa Jazz 2023. Foto: Sverre Hjornevik

Vossa Jazz 2023.
Foto: Sverre Hjornevik

Skumle, viktige, kjedelige, nødvendige. Kontrakter er arrangørens beste venn, men likevel noe en del arrangører ikke er like flinke til å forholde seg til. Vi har snakket med to erfarne arrangører for å få dem til å dele noen av sine beste tips.

Gøran Aamodt er festivalsjef for Parkenfestivalen, bookingansvarlig for Svømmehallen scene og er styremedlem i Norske kulturarrangører (NKA). Etter å ha vært DJ både på ungdomsklubber og den smått legendariske uteplassen Den siste Glæde i Bodø ble han etterhvert også ansvarlig for å arrangere konserter der. Hans første booking var Explicit Lyrics (bandet som senere ble kjent som Span) i mai 1998.

Han er enig i at det er flere feller man kan gå i som konsertarrangør og at det er enkelte ting man må være ekstra oppmerksom på.

— Den typiske fellen er å ikke forstå merkostnadene utover garantihonoraret. Spesielt ekstrakostnader tilknyttet produksjon har skutt i taket. Så man lærer gjerne den harde veien at bud bør legges med inhouse spech, og at produksjon utover det er artist sin kostnad. Dette som utgangspunkt. Videre så har jeg erfart at det beste man gjør er å utvikle en solid budsjettmal. Bruk den aktivt i budleggingen og på den måten blir det hele veldig ryddig og transparent for alle parter. NKA har laget en svært god kontraktsmal som alle bør bruke. Da unngår man alle typiske nybegynnerfeil!

Det viktigste man må huske på er at dette er business.
Gøran Aamodt, Parkenfestivalen

— Det viktigste man må huske på er at dette er business. Agentene jobber med å hente inn mest mulig til artisten sin, for selv å sitte igjen med mest mulig. Med det som utgangspunkt så må du tenke på samme vis. Du driver også business, så du må ivareta dine, eller eieren din sine interesser. Man må gi litt, og man må ta litt. Det er som man sier, at når begge partene er litt misfornøyde, ja da er det gjort en god deal alle kan leve med.

Aamodt er tydelig på hva de største utfordringene er for arrangører av klubbkonserter i dag.

— Den største utfordringen er honorarnivået, kombinert med kostander tilknyttet produksjon og teknisk personell. Å være ren arrangør og kun leve av andel av billettinntekter, er en umulighet i dag, om det ikke er på arenaer med stor kapasitet. Har man inntekter fra baren så gir det større spillerom og risikovillighet, men ingen blir rike av å gjøre klubbshow i Bodø for å si det sånn.

Gøran Aamodt (Parkenfestivalen og Svømmehallen scene).  Foto: Privat

Gøran Aamodt (Parkenfestivalen og Svømmehallen scene).
Foto: Privat

Aamodt sier han heldigvis ikke har noen alvorlige tabber å dele, men vil trekke fram en morsom historie fra 2013. Dette året var det nemlig 50 Cent som skulle avslutte lørdagen på Parkenfestivalen, men det var vanskelig å få managementet hans til å forstå og godta at Halvdan Sivertsen var en stor nok artist til å spille nest sist denne kvelden.

— Jeg forklarte at han er fra byen, er en veldig stor artist i hele Norge, men de bet ikke på. Prøvde videre å forklare at han var som «the Norwegian Bruce Springsteen» og at han hadde vunnet mange Norwegian Grammys. Da fikk vi endelig ja, og vi kunne planlegge for en heidundrende fest denne lørdagskvelden.

Når selve dagen kom og 50 Cent med crew ankom, så var de veldig nysgjerrige på denne Norwegian Bruce Springsteen og stilte seg på siden av scenen når Halvdan gikk på.

— Halvdan gjør jo det han kan best, så han går på, synger en linje: «Hver gang vi møtes», og så tok publikum over med en allsang man kun opplever på Aspmyra i disse dager. Halvdan fortsatte med å introdusere seg selv som One dollar Sivertsen og lagde et liv vi sjelden har opplevd. 50 Cent og crewet stod bare og måpte og sa til slutt: Who is this guy? He is fucking awesome!

— Så der kan man trygt si at by møtte bygd og de ble alle venner for livet! Forteller Aamodt.

Parkenfestivalen2 FLYLAVT og Frida Xiang Nordås Årsandøy

Parkenfestivalen
Foto: Flylavt og Frida Xiang Nordås Årsandøy

Gørans tre tips til ting du bør passe på som arrangør:

Trude Storheim har lang fartstid i Vossa Jazz, som feiret 50 år som festival i 2023. Siden 2007 har Storheim vært festivalsjef. Hun er også styreleder i Norske kulturarrangører.

— Jeg hadde jobbet som frivillig i Vossa Jazz i mange år allerede da jeg tok over som festivalsjef. Da var det en del kontraktsmaler på plass fra før som jeg bygde videre på, ellers var det bare å finne ut av ting underveis.

Storheim forteller at Vossajazz har prioritert å bruke tid og ressurser på å lage en grundig standardkontrakt for festivalen.

— Som arrangør har du to valg: enten kan du lage din egen standardkontrakt for ditt arrangement eller scene, eller du forholder deg til eksterne kontrakter fra band, artister og leverandører, sier Storheim.

— Vi brukte medlemstilbudet til NKA og fikk noen timer med gratis bistand av advokatene i Bing Hodneland til å utarbeide en egen kontrakt som vi bruker. Kontrakten er lang og detaljert, men samtidig tar den høyde for alle mulige lokale forhold vi må tenke på som for eksempel at vi er litt ekstra utsatt for flom på Voss. Det er en ekstra trygghet for oss at advokater har gjennomgått kontrakten, de har et eget juss-blikk og ser ting vi ikke tenker på. Den dagen du trenger kontrakten er det veldig godt å vite at advokater har kvalitetssikret den. Vi på festivalen går også gjennom kontrakten vår hver høst for å se om det er noen oppdateringer vi må gjøre.

— Dersom du skal signere en ekstern kontrakt er det viktig at du leser igjennom alt med lupe, så du ikke får noen overraskelser senere.

Trude Storheim, festivalsjef Vossa Jazz. Foto: Lina Maria Rolland (Avisa Hordaland)

Trude Storheim, festivalsjef i Vossa Jazz.
Foto: Lina Maria Rolland (Avisa Hordaland)

I likhet med Gøran Aamodt trekker også Storheim fram viktigheten av å la hjernen overstyre hjertet i en bookingprosess.

— Når du er i ferd med å booke en artist du har ønsket deg lenge er det fort gjort å glemme alle ekstrautgifter som kommer i tillegg til honoraret. Les nøye gjennom riderne, både teknisk og hospitality. Den ene artisten du har booket har kanskje et stort reisefølge som også skal reise hit og bo her.

Noen spørsmål det er lurt å finne ut av er: Hvor mange er det egentlig i reisefølget? Hvor mye kommer produksjonskostnadene på? Hvor mange hotellnetter skal de ha? Hvor mange gjestelisteplasser vil de ha? Hvem bestiller reise?

— Det er viktig å være ryddig og tydelig. Det er lurt å få managementet til å selv ordne reise for artistene. Da kan de enkelt booke noe som passer reiseruten deres, og dersom det skulle oppstå endringer i siste liten slipper du å måtte bruke tid på å ordne opp i det mens det koker på festivalen, sier Storheim.

— Akkurat nå er det en utfordring for arrangører at det er dyrt å hente artister fra utlandet. Reise og opphold har hatt en stor prisøkning og i tillegg har vi den svake krona. Vi hadde tatt høyde for prisøkning i våre budsjetter for 2023, men det viste seg at vi ikke hadde tatt i nok.

Trudes tre tips til ting du bør passe på som arrangør: