Mulighetene rundt data og musikk:
— Mindre DIY-artister kan få til utrolig mye når de klarer å bruke tilgjengelig data
Av Leif Haaland
|Anja Nylund Hagen er seniorrådgiver i avdeling for kunnskapsproduksjon, statistikk og analyse i Kulturrådet og en av landets profilerte forskere på musikk, teknologi og næring.
Hun ser at tilgangen på data rundt musikk gir mange muligheter.
— Det er mange av de mindre DIY-artistene som kan få til utrolig mye, når de er i stand til å omsette innsikten til nyttig informasjon. Informanter jeg har i major labels uttrykker at det nesten er skremmende å se hvor mye små selskaper kan få til. De fremstår som reelle utfordrere.
Hun ser noen trender rundt digitaliseringen som har skjedd i musikkbransjen siste årene.
— Digitaliseringen har fått enorme konsekvenser for musikkfeltet, både i produksjon og distribusjon av musikk. Rollene har endret seg, hva man kan få til, hva man trenger hjelp til, og hvordan man kan spille seg selv god; alt dette er noe de ulike aktørene bør gjøre seg bevisst på.

Anja Nylund Hagen forteller at bare et mindretall av aktørene i norsk musikkbransje har tatt i bruk mulighetene som ligger i digitaliseringen av musikk og data som er tilgjengelig. Videoen ble spilt inn under Vill Vill Vest i 2022.
Video: Sjur Pollen
Knekk koden
I videoserien KNEKK KODEN vil Musikkontoret.no rette fokus på hvordan artister og andre aktører i musikkbransjen kan jobbe med utvikling av merkevare og identitet.
Relatert innhold

Fire kvinner, ett selskap og mange hatter – slik bygger Bigboy sin egen vei i musikkbransjen

— Det blir en liten OJKOS-familie

Hvordan bruke data for å vokse som artist?
Musikkbransjen er i stadig endring, og data spiller en viktig rolle i hvordan artister kan vokse og nå ut til sitt publikum.