Bli rusta mot belastningsskader

Av Tonje Halbjørhus

| 01. desember, 2023
Ingrid Eythorsdottir har en master i fysisk prestasjonsevne fra Norges Idrettshøgskole, og jobber på Senter for idrettsskadeforskning og på Olympiatoppen. Hun mener øvingskulturen er moden for å utfordres. Foto: Privat

Ingrid Eythorsdottir har en master i fysisk prestasjonsevne fra Norges Idrettshøgskole, og jobber på Senter for idrettsskadeforskning og på Olympiatoppen. Hun mener øvingskulturen er moden for å utfordres.
Foto: Privat

Timevis med øving på et instrument gir store fysiske belastninger, og det finnes dessverre ingen magisk oppskrift som kan love at du slipper unna senebetennelse og stive skuldre.

Med helhetlig og bevisst trening kan du likevel bygge opp kroppens kjernefunksjoner, og tåle belastningen bedre.

I nesten alle kunstneryrker eksisterer det en øvingskultur der det ligger prestisje i å øve mest mulig på kunsten man skal utøve. En som mener det er viktig å åpne blikket, tenke bredere og implementere ulike former for øving i hverdagen, er Ingrid Eythorsdottir.

Hun har en master i fysisk prestasjonsevne fra Norges Idrettshøgskole, og jobber på Senter for idrettsskadeforskning og på Olympiatoppen.

— Det er viktig å være villig til å endre på vaner og å prøve noe nytt. Spesielt for pedagoger og de som underviser. At de tør å ha et mer overordnet blikk på læringen som dreier seg om mer enn bare læreplaner og den tekniske kompetansen, påpeker Ingrid.

Hun var også en lovende ballettdanser, men fikk en belastningsskade omtrent før karrieren hadde begynt.

Vanskelig å skille mellom belastningsskader og «normalt» ubehag

Ingrid vokste opp på Island, men flyttet etter hvert til Norge sammen med familien. Hun startet tidlig med ballett, og hadde alltid vært bestemt på at det var ballettdanser hun ville bli. I Norge ble hun elev ved Operaens Ballettskole, før hun gikk tre år på ballettlinjen ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Da hun var ferdigutdannet dro hun til utlandet for å jobbe og for å bli enda flinkere. Hun danset flere timer hver eneste dag, men snart begynte hun å kjenne på smerter i ankelen.

— Man får alltid litt vondter når man trener mye, så jeg klarte ikke helt å skille denne typen vondt fra det som er vanlig og går over. Jeg ignorerte smerten i ett år, men så kjente jeg at det var mye jeg ikke kunne gjøre som danser.

Etter mange besøk hos fysioterapeuter og leger fikk hun beskjed om at hun hadde en tydelig belastningsskade, og at hun bare kunne glemme å danse mer. På dette tidspunktet var hun tjue år og full av drivkraft og pågangsmot.

— Jeg ville bevise at legene tok feil!

Ingrid Eythorsdottir var en lovende ballettdanser, men fikk en belastningsskade omtrent før karrieren hadde begynt. Foto: Privat

Ingrid Eythorsdottir var en lovende ballettdanser, men fikk en belastningsskade omtrent før karrieren hadde begynt.
Foto: Privat

Drømmen som ble knust

Hun måtte gjennom flere operasjoner både i Norge og utlandet, etterfulgt av harde opptreningsperioder uten særlig stor bedring. Etter den tredje operasjonen bestemte hun seg for å trene annerledes enn tidligere, og interessen for riktig trening og ernæring begynte å vokse frem.

Før hadde fokuset vært å komme raskt tilbake til balletten, nå var fokuset på å få ankelen sterk igjen, og det fikk ta den tiden som trengtes. Etter en stund tok hun på seg tåspisskoene igjen for første gang på lenge.

— Jeg kunne stå på dem, så det var en fremgang. Men fortsatt var bevegeligheten ikke god nok, og jeg fikk en slags identitetskrise. Hva skulle jeg gjøre hvis jeg ikke skulle danse ballett?

Ingrid hadde ingen plan B, men endte opp med å søke på idrettshøgskolen på oppfordring fra moren. Hun kom inn, og stortrivdes. Da hun aksepterte at hun aldri kom til å kunne danse profesjonelt igjen, la hun all sin energi i studiene.

— Treningslærefaget var den største aha-opplevelsen! Man lærer om hvordan ulike treningsformer påvirker prestasjon og helse. Jeg satt der og lurte på hvorfor jeg ikke visste dette, jeg som hadde danset hele livet og satset. Jeg tenkte at jeg burde kunne dette. Ingrid mener utøvende kunstnere bør lære mer av idretten.

Det er mye man kan gjøre for å minske risikoen for skader

Belastningsskader er et resultat over noe som har oppstått over tid.

— Rent treningsmessig er det viktigste man kan gjøre for å minske risikoen for å få skader det vi i idretten kaller treningsplanlegging. Det er mer komplisert i utøvende kunst enn idrett, fordi det er ikke så lett å planlegge. Men det handler om å styre belastningen man utsettes for, sier hun.

Det er spesielt raske endringer i belastningen som ser ut til å utløse skader. Det er typisk etter ferie. Hvis man ikke har øvd på instrumentet i ferien, og starter opp igjen for fullt, så er sjansen større for å få skader etter 3-4 uker. Det handler om å øve smart.

— Det må være en progresjon i treningen. Den må øke gradvis. Det handler ikke om at man skal øve mindre, bare fordele øvingen jevnt utover. Man må ha litt is i magen for ikke å gønne på for mye.

Dessuten er det viktig å sette øvingen på instrumentet i sammenheng med det store bildet.

— Det å øve mye på et instrument kan være den utløsende faktoren, men det er veldig mye annet som også påvirker om man blir skadet. Det kan være stress og mentale påkjenninger, alt henger samme med det fysiske. Hvis ryggsekken med psykiske belastninger blir fort tung vil den på toppen av mye øving utløse skader, forklarer Ingrid.

Tre tips fra Ingrid: