Fagdag for musikere, artister, låtskrivere:
Kontordagen Bergen
Sted | Kulturhuset i Bergen |
Dato og tid |
|
Bli med på fagdag for musikere, artister, låtskrivere og andre bransjeaktører!
Å være musiker består av mer enn å stå på scenen. Vi arrangerer derfor en fagdag for musikkbransjen, som skal hjelpe deg med alt rundt musikken - i år er det fokus på avtaler, forhandlingsteknikk, publishing, og markedsføring.
Onsdag 30. august / 10:00-16:00 / Kulturhuset i Bergen
Innhold
-
I denne bolken tar BandOrg deg gjennom alt det praktiske rundt å drive musikken som butikk. Få med deg tips og råd om overgangen fra hobby til næringsvirksomhet:
Må man opprette et selskap, og i så fall hvilken selskapsform er best?
Må man betale skatt og moms?
Og hvordan tjener man egentlig penger i musikkbransjen?
Foredraget holdes av Veronika Heilund. Veronika har erfaring fra både foran og bak scenen. Hun driver sitt eget artistmanagement "Sounds Like Honey" der hun jobber med artister som Hedda Mae og Synne Sanden. Hun har også erfaring som turnerende musiker for artister som Dagny, Sigrid, Alan Walker og Hedda Mae.
-
Når du endelig blir tilbudt en platekontrakt, er det lett å bli så ivrig at du signerer helt uten videre. Men det er viktig å se forbi forskudd og royaltysats – kanskje står det noe der som gjør at du går glipp av store inntekter i fremtiden? Til og med inntekter som ikke finnes nå, men som kan oppstå for eksempel ved et stort teknologiskifte? Marius Øvrebø-Engemoen tar deg gjennom en kontrakt og leder deg forbi de største fallgruvene. Og viser deg de store mulighetene.
Foredragsholder:
Marius Øvrebø-Engemoen er advokat og daglig leder i GramArt. Han har jobbet i en årrekke med juridiske problemstillinger knyttet til artistlivet, og har gjennom 15 år i GramArt sett det meste innen platekontrakter. Marius er dessuten musiker under artistnavnet Marius Circus.
-
I en arbeidshverdag som frilans og selvstendig næringsdrivende scenekunstner er det en del av jobben å stå i forhandlinger med flere forskjellige arbeids/oppdragsgivere gjennom et arbeidsår. Men hvilke spilleregler gjelder egentlig i en forhandlingssituasjon? Hvordan går man frem for å oppnå det man ønsker, hvilke praktiske ferdigheter kreves, og hva er riktig og galt å gjøre i situasjonen?
I denne workshopen går advokatfullmektig i Creo, Espen A. Eldøy, igjennom grunnleggende forhandlingsteknikker og strategier. Formålet er å gi deg som deltager konkrete verktøy du kan bruke, gjennom presentasjon og øvelser, slik at du kan sikre et bedre resultat neste gang du forhandler en kontrakt.
Foredragsholder:
Espen Eldøy er advokatfullmektig i Creo – forbundet for kunst og kultur. Han har særlig kompetanse innen arbeidsrett, opphavsrett og trygderettigheter, og jobber daglig med å sikre frilanseres og næringsdrivendes rettigheter.
-
Et musikkforlag har flere roller. De jobber blant annet kreativt med å utvikle låtskrivere, sette opp sessions og pitche låter til artister og sync. De har også ansvaret for det administrative som gjør at låtskriveren får betalt hver gang musikken brukes. I dette foredraget ser vi helhetlig på hva et musikkforlag gjør og hvilke rettigheter som er knyttet til musikken som lages.
Foredraget holdes av Petter Walther Walthinsen som er Head of A&R i Warner Chappell Scandinavia, og har bidratt til suksess for låtskrivere i Norge, Sverige, Danmark og Finland.
Har du lurt på om en publishingavtale er noe for deg? Hva vil du i så fall gi bort og hva får du igjen? I dette foredraget gir Petter oss innsikt i hvordan et musikkforlag jobber for å få låtskrivere sine opp og frem. Forhåpentligvis vil du sitte igjen med større forståelse for hva et musikkforlag gjør og hvordan det kan gjøre en forskjell for deg.
Foredraget er presentert av Musikkforleggerne.
-
Hvordan legger man en digital strategi i en verden i konstant endring? Der nye kanaler, trender og kulturer dukker opp fortere enn man rekker å google hva det egentlig er?
I dette innlegget vil Stina Helland fra Warner Music Norway, snakke om hvordan hun, basert på data og innsikt, jobber med å utvikle strategier for sosiale medier og digitale kampanjer som både er produktiv og målrettet, men samtidig ivaretar det viktigste: artistens visjon, identitet, engasjement.
Stina Helland jobber som Marketing Manager i Warner Music Norway og har ansvaret for utvikling og gjennomføring av strategier for sosiale medier, digitalt innhold og kampanjer, både for selskapets lokale og internasjonale roster. Ved siden av å fullføre mastergrad i Mass Communication og Music Industry Administration i Los Angeles, jobbet hun også i Direct Management med artister som Katy Perry og med konsertavvikling på Hollywood Bowl.
I tillegg til seminarprogrammet vil det være mulig å få én-til-én-veiledning med foredragsholderne.
Kontordagen arrangeres av Musikkontoret Brak, i samarbeid med BandOrg, Creo, GramArt og Musikkforleggerne.
Relatert innhold
— Det har vært mange låter jeg har funnet og ikke fått brukt, fordi jeg ikke har fått klarhet i hvem som eier rettighetene
Forhandlingsteknikk
I en arbeidshverdag som musiker er det en del av jobben å stå i forhandlinger med flere forskjellige oppdragsgivere gjennom et arbeidsår.