Mira Thiruchelvams låtskrivertips:
— Jeg kan bruke lang tid på å utvikle topline og melodier!
Av Monica Johansen
|Gjennom hele sin karriere har Mira Thiruchelvam skapt møter mellom sin musikalske bakgrunn fra Sri Lanka og andre musikksjangre.
Norsk viseforum har lang erfaring med å arrangere kurs, både for sine medlemmer og for andre som er interesserte i låtskriving og sanglyrikk.
I denne artikkelserien deler en rekke profiler sine beste tips for at du skal lykkes som låtskriver!
1. Begynn med melodi først!
Det er fort gjort at topline og melodi blir definert av satte akkordprogresjoner. Jeg tar heller utgangspunkt i vokalmelodier og lar akkordene følge stemmen, enn omvendt. Da begynner jeg med utgangspunktet for en melodi og synger det om og om igjen, og bygger videre på melodien.
Jeg kan bruke lang tid på å utvikle topline og melodier!
2. Utforsk rytmikk! 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6 – 7
Å utforske andre taktarter kan åpne opp nye og uante muligheter for å leke med rim og rytme.
3. Underbygg budskapet i teksten med musikken
Eksempel: Låta «Nor» av 9 Grader Nord er grådig. Her har jeg brukt noen tekstlige morallinjer fra en av de største læremestrene innen tamilsk morallære. Her brukers konservative idéer om hvordan mennesker skal leve. Denne delen er musikalsk tung; sakte tempo og lange melodilinjer.
Kontrasten i låta kommer ved en raskere, livlig del som handler om et ignorant menneske som har et overfladisk syn på livet. Musikken underbygger budskap.
Også de ulike melodilinjene i låten underbygger budskapet. De er inspirert av raga-tradisjoner, som setter rammer på følelsene. Raga, som er melodireglene innen klassisk indisk musikk, består av ulike notesekvenser (kalt raga), og de ulike sekvensene knyttes til en viss stemning, følelse, årstid eller annet.
4. Skrivesperre?
Lag deg rammer! Lås deg selv i en struktur for å gi deg noen konkrete holdepunkter.
Det kan være å fastsette en sekvens av taktarter, at du kun skal jobbe med å lage en ny akkordprogresjon som du ikke vanligvis bruker, eller at du skal bruke en bestemt sammensetning av instrumenter.
5. Jobber i DAW
Det å bruke innspillingsprogram (DAW), som Cubase, åpner opp mange muligheter for å eksperimenter og leke med rytmer, låtstrukturer, harmonier, lyder, akkordvariasjoner osv.! Da er det enkelt å manipulere lyder og jobbe med sammensetning og dynamikk på en helt annen måte.
Det å jobbe på datamaskin er også et demokratiserende redskap. Den som vanligvis ikke hadde turt eller kunnet teste ut idéene sine, kan nå sette seg inn i disse redskapene. Flere får nå rom til å lage musikk. Dette erstatter ikke live og ekte instrumenter, men er et nyttig verktøy til bruk i låtskriving.