Innspill til Oslo kommunes budsjettforslag for 2026:
Innovasjonsordningen bør styrkes - ikke strykes
Av Musikkontoret MØST
|
Trond Moe-Larsen i innspillsmøte med Kultur og utdanningsutvalget, nov 2025.
Foto: Privat
Som en del av budsjettprosessen inviterer Kultur- og utdanningsutvalget i Oslo kommune hvert år kulturaktører til å komme med innspill til byrådets forslag til budsjett. Musikkontoret MØST leverte et skriftlig innspill og holdt et muntlig innlegg under utvalgets møte i Rådhuset 6. november.
Vårt skriftlige innspill til Kultur- og utdanningsutvalget peker på behovet for økt og målrettet støtte til næringsutvikling i musikkfeltet – et område som i liten grad omfattes av andre kommunale ordninger.
Vi understreker hvordan MØSTs arbeid med kompetanseheving, nettverk og profesjonalisering styrker Oslo som musikkby.
I vårt muntlige innlegg trakk vi særlig fram den foreslåtte flyttingen av midler fra ordningen "Innovasjon innen kultur og kulturnæringene" til "Løpende tilskudd til kunst og kulturtilak". Dette mener vi sender et uheldig signal om at Oslo reduserer sin satsing på utvikling og nyskaping i kulturfeltet. Etter spørsmål fra utvalget valgte vi å sende en oppfølgende e-post til de ulike partigruppene med et utfyllende svar.
Vi mener det vil være uheldig å avvikle innovasjonsordningen nå – i en tid der nettopp innovasjon og samarbeid kan være blant nøklene til hvordan kulturfeltet skal klare omstilling i krevende økonomiske tider.
Ulike ordninger, ulike formål
Løpende tilskudd og Innovasjon innen kultur og kulturnæringene har ulike formål og målgrupper. Mens Løpende tilskudd primært støtter formidlingsaktiviteter innenfor bygrensen, har innovasjonsordningen lagt til rette for utvikling, testing og eksperimentering – også i skjæringspunktet mellom kultur og næring. Den har stimulert til nye samarbeid, internasjonalisering og nyskaping som styrker hele kulturøkologien i Oslo.
Ordningen har vært et viktig verktøy for utvikling, og har tidligere bidratt til å realisere en rekke sentrale initiativ – som Vega Scene, Kloden, Loud Bandcamp og Tigerbussen. Også musikkontoret.no ble muliggjort gjennom støtte fra ordningen i 2019.
Å legge ned ordningen for å spare administrasjonskostnader vil i praksis bety å fjerne et sjeldent virkemiddel for nyskaping. Vi mener Oslo bør bevare og styrke innovasjonsordningen som et tydelig signal om at byen ønsker å satse på utvikling og nytenkning – ikke bare drift og formidling.
Les hele innspillet her
-
Til kultur- og utdanningsutvalget,
Takk for oppmerksomheten under budsjettinnspillsrunden sist torsdag. Jeg deltok på vegne av Musikkontoret MØST, som jobber for musikknæringen på Østlandet.
Vi fikk spørsmål om ordningen Innovasjon innen kultur og kulturnæringene. Det var et viktig spørsmål, og jeg ønsker å utdype svaret jeg ga i møtet. Jeg svarte litt kort i farten, og vil derfor forklare nærmere hvorfor vi mener ordningen bør videreføres.
Vi mener det vil være uheldig å avvikle Innovasjon innen kultur og kulturnæringene nå – i en tid der nettopp innovasjon og samarbeid kan være blant svarene på hvordan kulturfeltet skal omstille seg i krevende økonomiske tider, slik det framlagte Oslo-budsjettet legger opp til.
Ulike ordninger, ulike formål og kriterier
Løpende tilskudd er en viktig ordning, men den har et annet formål og en annen målgruppe enn innovasjonsordningen. Etter vårt syn er overlappen mellom dem svært liten.
Løpende tilskudd er blant annet begrenset til aktiviteter som foregår innenfor bygrensen, utelukker tiltak av kommersiell karakter og konseptutvikling, og er i hovedsak rettet mot formidling av kultur. Det gis som regel heller ikke løpende tilskudd til institusjoner, organisasjoner eller virksomheter som allerede mottar driftstilskudd fra Oslo kommune.
Innovasjon innen kultur og kulturnæringene, derimot, har vært et sjeldent og viktig virkemiddel for utvikling, testing og eksperimentering – også for aktører i skjæringspunktet mellom kultur og andre sektorer. Ordningen har stimulert til samarbeid mellom kultur- og næringsliv og prioritert prosjekter som bidrar til internasjonalisering. Den retter seg tydeligere mot kulturnæringene enn Løpende tilskudd, og har bidratt til nyskaping, samarbeid og kunnskapsdeling som styrker hele kulturøkologien i Oslo.
Eksempler
Vårt eget musikkontoret.no mottok støtte fra ordningen i 2019. Tilskuddet var avgjørende for å realisere plattformen, som i dag fungerer som en verktøykasse for hele musikknæringen – brukt som referanse i høyere utdanning, med støtte fra flere musikknæringsorganisasjoner, og som nå vekker internasjonal interesse. Dette prosjektet ville falt utenfor Løpende tilskudd slik ordningen er utformet, både på grunn av den geografiske avgrensningen, prosjektets fase (konseptutvikling) og fordi vi mottar driftstilskudd fra Oslo kommune.
Også mange andre viktige initiativ har fått starthjelp gjennom denne ordningen. Blant tidligere mottakere finner vi blant annet Loud Bandcamp for jenter (2015), Vega Scene (prosjektstart, 2015), Oslo Musikkråds akustikkmålinger (2015), utredningen av barneteateret Kloden (2016) og Tigerbussen (2020) – prosjekter som i ettertid har hatt stor betydning for byens kulturliv.
Om begrunnelsen for endringen
Slik vi forstår det, er hovedbegrunnelsen for å slå sammen ordningene ønsket om å redusere administrasjonskostnader. I realiteten innebærer dette en nedleggelse av innovasjonsordningen. Det virker lite sannsynlig at innovasjon og nyskaping kan ivaretas som et unntak i Løpende tilskudd med dagens forskrift. Et slikt grep vil også gjemme bort et politisk virkemiddel som allerede har hatt begrensede midler og lav synlighet.
Så vidt vi kjenner til, er forslaget heller ikke lagt fram som egen sak for bystyret med tilhørende utredning.
En tydelig innovasjonsordning er et viktig signal
En egen og synlig innovasjonsordning sender et tydelig signal om at Oslo ønsker å stimulere til utvikling og nytenkning, ikke bare drift og formidling. Etter vårt syn bør ordningen styrkes og synliggjøres, og på kort sikt beholdes som et eget verktøy ved siden av Løpende tilskudd.
Musikkontoret MØST bidrar gjerne med konkrete forslag dersom det skal vurderes hvordan ordningene kan ses i sammenheng – uten at innovasjonsformålet svekkes.
Med vennlig hilsen Trond Moe-Larsen,
For Musikkontoret MØST www.mxst.no
Musikkontoret MØST vil fortsette å bidra med kunnskap, erfaring og forslag til hvordan Oslo kan utvikle en mer helhetlig og framtidsrettet kulturpolitikk – der innovasjon, samarbeid og næringsutvikling står sentralt. Har du spørsmål eller innspill til denne saken eller vårt arbeid opp mot politikere i regionen - ikke hold tilbake, og ta gjerne kontakt med oss direkte!
Relatert innhold
Maktforholdet mellom artister, lyttere og plattformene
Slik når du det tyske musikkmarkedet