Plateslipp:

— Det vi gjorde for to år siden funker ikke nødvendigvis i dag

Av Leif Haaland

| 28. mars, 2023
– Det skjer kontinuerlige endringer rundt musikkbransjen og hvordan man lykkes med utgivelser. Vi må hele tiden snu oss om og justere oss, for det er noe nytt hver gang, forteller Oda Svendsby i Propeller. Foto: Tord Litleskare

– Det skjer kontinuerlige endringer rundt musikkbransjen og hvordan man lykkes med utgivelser. Vi må hele tiden snu oss om og justere oss, for det er noe nytt hver gang, forteller Oda Svendsby i Propeller.
Foto: Tord Litleskare

Propeller jobber med artister som Team Me, Highasakite, Resa Saffa Park og Amanda Tenfjord. Vi spurte Oda Svendsby hvordan plateselskapet jobber for å lykkes med sine utgivelser.

Oda Svendsby kastet seg inn i bransjen etter studier i prosjektledelse, entreprenørskap, kultur og ledelse. Etter diverse festivaljobber begynte hun å jobbe i Warner Music Norway i 2015.

Nå har hun jobbet i Propeller i fire år.

Propeller er et godt etablert plateselskap med kontorer i Møllerparken i Oslo.

Mega-seier

Hva får den hyggelige gjengen på fem til å tenke: «Yes, vi klarte det»? Oda forteller at dette varierer for hver utgivelse. I det norske markedet kan det for eksempel være å komme inn på A-listen på P13 eller lokal-listen på P1.

Når det gjelder den siste utgivelsen til Team Me trekker hun frem det at de kom inn på en god og stor indiespilleliste på Spotify som en «mega-seier».

— Vi ser at det fører til mye streams og at mange nye oppdager dem. Dette er en mega-seier for oss på denne utgivelsen, forteller Svendsby.

Det er også mye fokus på å vise andre involverte parter, som konsertarrangører og strømmetjenester, at artister er aktuelle og skaper engasjement.

— Når Highasakite skal spille i Norden kan vi hele tiden vise samarbeidspartnerne våre det som skjer, for eksempel at vi skal kjøre en plakat-kampanje, en god anmeldelse eller at artisten skal på radio. Det er litt som høna og egget, sant! Hva kommer først og sist? Alt som er relevant er relevant for alle og kan vises begge veier og hjelpe oss å løfte frem artisten vi jobber med.

Highasakite er aktuelle med albumet «Mother».  Foto: Cathrine Wessel

Highasakite er aktuelle med albumet «Mother».
Foto: Cathrine Wessel

Må kjenne publikum

Synlighet og tilstedeværelse er stikkord for hva som gjelder hvis man skal lykkes med utgivelsen, ifølge Oda.

— Du må være der publikummet ditt er. Det hjelper ikke å være på TikTok hvis dine lyttere er 55 pluss. Da er du bare til stede i tiden men ikke der publikummet ditt er. Hvor man bør være varierer fra prosjekt til prosjekt. Det viktigste er å kjenne kjernepublikummet sitt, vite hva de driver med og hva de er interesserte i.

Oda bruker analyseverktøy og data fra Google, Spotify, Facebook og Instagram for å bli best mulig kjent med artistens publikum og for å kunne planlegge aktiviteter som kan nå flere publikumsgrupper som likner på disse.

Men hun forteller at det er en utfordring.

— Dataen vi har tilgang til gir noen store linjer. Men for eksempel «kvinne 35» er jo ikke bare «kvinne 35», det kan jo være mye forskjellig. Hva er hun interessert i?

Du må være der publikummet ditt er. Det hjelper ikke å være på TikTok hvis lytterne dine er 55 pluss.
Oda Svendsby

Der dataene slutter, blir egen erfaring og kunnskap viktig. Det å forstå mer av hva artistens potensielle publikum er opptatt av, gir større sjanse for å lykkes med å bygge artistens publikum, mener Svendsby.

— Jeg kan for eksempel anta at publikummet til Team Me også kan like Smashing Pumpkins. Da kan jeg kikke litt på dette publikummet for å se om jeg kan hente noe ut derfra og konvertere til det publikummet jeg prøver å nå med Team Me.

Team Me slapp albumet «Something in the Making» på Propeller Recordings i 2022.  Foto: Jonathan Vivaas Kise

Team Me slapp albumet «Something in the Making» på Propeller Recordings i 2022.
Foto: Jonathan Vivaas Kise

Tilstedeværelse

Hvordan når man nye fans? Det er det helhetlige arbeidet som til sammen legger et grunnlag for å nå ut til nye potensielle fans, mener Oda.

— Det er flere ledd og en prosess fra «ish-ferdig-musikk» til et album i andre enden. Hvordan skaffer vi mest mulig oppmerksomhet på veien frem til det?

— Vi må ha med relevant presse, ha med strømmetjenestene og vi må synes på digitale flater. Da bruker vi både Team Me sine kanaler, andres kanaler eller betalt annonsering. I tillegg kan det være viktig å synes i bybildet med plakater.

Med Team Me var det en utfordring at bandet i mange år ikke var aktive, og at man da mangler relevant data. Hvem lytter fortsatt på Team Me, og er de fremdeles interessert?

Det distro trenger fra oss for å pitche i de lokale markedene er at vi viser at vi har en plan for de konkrete landene. Det kan for eksempel være at artisten skal på turné eller gjøre en viktig festival.
Oda Svendsby

For å finne relevant presse i forkant av utgivelsen «Something in the Making» undersøkte Oda hva som hadde skjedd siden sist og hva det er som høres ut som Team Me som har blitt skrevet om i det siste.

— Jeg visste om et par ihuga fans i NRK-systemet, så da strakk jeg ut en hånd til dem, viste frem litt ny musikk, og siktet spesielt inn på P13.

Oda sier at man lett kan researche seg ihjel for å finne ut hvem som kan like artisten og utgivelsen man jobber med.

— En del av min jobb blir å vurdere hvor mye tid jeg skal bruke på dette eller om jeg skal prioritere å lage innhold til sosiale medier for eksempel.

Synlighet internasjonalt

Det er mange som snakker om at det er blitt tøffere konkurranse i de ulike markedene.

At det rett og slett er mange om beinet og at det ikke lenger er så lett å nå gjennom med en norsk artist når man skal pitche inn til strømmetjenestene.

— Det distro trenger fra oss for å pitche i de lokale markedene er at vi viser at vi har en plan for de konkrete landene. Det kan for eksempel være at artisten skal på turné eller gjøre en viktig festival. Hvis artisten for eksempel skal spille på Roskilde kan man få dansk presse og strømmetjenester der til å bli interessert, eller støtte utgivelsen.

For Team Me har Propeller fokusert på Japan og konkrete land i Europa, territorier bandet har gjort det bra i før. For Europa er radioplugging viktig, og Propeller har jobbet med en samarbeidspartner i Berlin.

— Da mater vi dem med info om hva som skjer og hva som har funket tidligere. De fikk bra respons var veldig fornøyde med resultatene, det viste seg å være et lydbilde som var interessant i både Nederland, Frankrike og Italia og et par andre steder.

I Japan lisensieres albumet til et japansk selskap som da kan gjøre den lokale jobben som er veldig vanskelig fra Norge. Det å ha folk som jobber lokalt i de ulike markedene er viktig men samtidig kan det bli dyrt.

— Det er vanskelig å se hvilke aktiviteter som er utslagsgivende for når noe går bra eller dårlig når man jobber i markeder man ikke kjenner.

Ikke minst leide de på en person på promo i England.

— Den britiske musikkpressen har fremdeles en nøkkelposisjon med lesere fra mange steder, så det er et fokus vi har hatt på flere av våre artister. Propeller har hatt en lang tradisjon for å samarbeide med PR i England, vi har jo eget kontor der.

Amanda Tenfjord er blant artistene i Propeller-stallen. Den norsk-greske artisten representerer Hellas i Eurovision i 2022. Her er hun fotografert på Trondheim Calling i 2017. Foto: Tord Litleskare

Amanda Tenfjord er blant artistene i Propeller-stallen. Den norsk-greske artisten representerer Hellas i Eurovision i 2022. Her er hun fotografert på Trondheim Calling i 2017.
Foto: Tord Litleskare