Musikkontoret Nord og Scene Nord inviterer til:

Arrangørsamling Finnmark

Sted Perleporten Kulturhus, Honningsvåg
Dato 23. mai 2025, 18:00 - 24. mai 2025, 17:00
Påmelding Meld deg på her
2

Det er på tide å samles igjen. Vi inviterer derfor helårsarrangører og festivaler til samling i Honningsvåg den 23. - 24. mai! Vi gleder oss til å se dere alle!

Program:

Fredag:

18:00 Vi møtes på Perleporten Kulturhus og sier hei! Det blir tapas og forfriskninger i baren.

20:00 Visning av Honningsvågmusikalen "Our Northernmost Life"

21:00 Fredagens program er over og vi sees igjen i morgen.

Lørdag:

Oppmøte 08:59 på Perleporten Kulturhus

09:00 Kaffen er klar: Velkommen til fagdag!

BOLK 1: SPONS MÆ (med Audun Selnes)

Hele bransjen sliter. Mange arrangører, kulturaktører og andre sitter i dag på faste og prosjektbaserte offentlige tilskudd fra blant annet stat, fylkeskommune og kommune. Singnalene derfra er at mange vil miste dagens tilskudd enten helt eller delvis allerede i 2025, og overgangen kan bli brutal om man ikke starter å forberede seg .For mange blir eneste løsning å se til privat næringsliv og sponsorer, men også her er det mange skjær i sjøen.

Hva skjer når det blir flere aktører om beinet, og er kultur- og musikkbransjen fortsatt et attraktivt sponsorobjekt for næringslivet? Hva er et godt sponsorsamarbeid, hva ser de ulike sponsorene etter og hva kan bransjen gjøre for å bli bedre på dette området? Hvor mye ligger et typisk sponsorar på og hva ønsker de som sponser å sitte igjen med?

Målet med denne praten er å få ny inspirasjon og læring til hvordan man kan jobbe sammen med private sponsorer og privat næringsliv fremover.

BOLK 2: Merkevarebygging & kommunikasjon; Digital intro v/Thomas Litangen etterfulgt av workshop v/Fredrik og Simon

Identitet, profil og egenart; hva har du, som ikke de andre har? Og hvordan formidler man seg selv på best mulig måte? I en tid hvor store, kommersielle aktører dominerer markedet og sikrer seg eksklusivitetsavtaler med de største artistene, står mindre festivaler overfor utfordringen med å skille seg ut og tiltrekke publikum uten samme ressurser.

Dette gir imidlertid de små og uavhengige aktørene en unik mulighet til å tilby noe annerledes og mer personlig, ved å fokusere på autentisitet, lokal tilknytning og meningsfulle opplevelser.

Thomas Litangen tar oss med på et dypdykk i merkevarebygging for spillesteder og festivaler, hvor vi utforsker hvordan du kan utvikle en dypere og mer meningsfull identitet, og dyrke konsepter som gjør deg relevant og levende for både publikum, frivillige og artister.

12:45: Tid for litt lunsj!

BOLK 3: Simon fra Grønn Festival, grønn arrangør i nord

BOLK 4: Bærekraftsworkshop med Mira Svartnes Thorsen

Hvilke bærekraftsutfordringer møter festivaler og helårsarrangører i dag under planlegging, gjennomføring og etterarbeid, og hvordan kan vi løse disse?

Mira er kjent både nasjonalt og på europeisk nivå for sitt engasjement for klima, miljø og bærekraft, og er til daglig festivalsjef for Ravnedalen Live i Kristiansand, i tillegg til å drive helårsarrangørvirksomhet i Dirty Old Town.

– Bærekraft handler om helhet, og helheten må ligge til grunn i jobben med bærekraft for å få resultater. En må se på egen drift og langt utover i samfunnet som helhet, hele næringskjeden, praksis i samfunnet, og hva folk flest gjør.

16:00 Det faglige programmet er over.

19:00 Fellesmiddag på NOR Café & Bistro

21:00 Takk for i kveld og god tur hjem

Lørdag kveld / Søndag:

Hjemreise

Takk for denne gang!

Annen info:

Spørsmål rundt samlingen kan sendes til Simon på simon@musikkontoretnord.no

Musikkontoret Nord er medlem av Balansekunst og ønsker at all vår aktivitet og våre møteplasser skal være trygge for alle.

Se våre etiske retningslinjer her.

Tilreisende?

Vi dekker reisekostnadene til Honningsvåg!

Ta kontakt med Simon så ordner vi dette:

simon@musikkontoretnord.no