Musikkontoret
Ressurser
  • Forsiden
  • Hva trenger du hjelp med? Her finner du svar på det du måtte lure på med alt rundt musikken.

    • Mitt selskap
    • Bærekraft
    • Søknadsarbeid
    • Lage musikk
    • Gi ut musikk
    • Markedsføring
    • Kontrakter
    • Rettigheter
    • Konsert og turné
    • Arrangør
  • Vi har kontorer over hele landet med profesjonelle bransjefolk som er klare for å hjelpe deg.

    Nord Tempo MØST Brak ØKS STAR Sørf
  • Tilskuddsordninger
  • Aktuelt
  • Arrangementer
  • Mentor
  • Om Musikkontoret
← Ressurser

Lage musikk

Tekst, melodi, produksjon og samarbeidsformer.

  • Innspilling
  • Instrumenter
  • Låtskriving
  • Miksing og mastering
  • Ny teknologi
  • Alle
Vis kun guider
Du og jeg og vi 2 - 3 - 4 er trioen bestående av Julie Falkevik Tungevåg, Ellen Brekken og Elisabeth Mørland Nesset.  Foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Intervju
Musikk for barn:

— Det er jo det beste publikummet, det!

Klassiske barnesanger som «Bæ bæ lille lam», «Mikkel Rev» og «Lille måltrost» står fortsatt sterkt i dag. Sigrun brenner for sanger som kan vare, som ikke blir borte med en gang, som er tidløse. Gjerne fordi melodi og tekst kan stå seg.  Foto: Camilla Norvoll
Intervju
Barnemusikk på barnas premisser:

— Det er ikke farlig å kjenne på ulike følelser når man hører en sang

Studio

Mastering: Loudness i streaming og sende miks til mastering

Hvor høy skal musikken min være? Og hva må jeg huske på før jeg sender den til mastering?

Guide
Siden intervjuobjektet ikke hadde noen gode bilder av seg selv tilgjengelig synes vi dette var en god anledning til å bruke KI for å generere et illustrasjonsbilde til saken. Foto: Petter Skipperø / Dall-E
Intervju
KI og nye muligheter:

— Dette sparer oss tid og gir oss nye kreative muligheter

Red IMG 7232 kopi
Video
Synne Vo på NOPAs fagseminar:

— For meg handler det først og fremst om tekst og historiefortelling

Tone Åse har vært en sentral figur i improvisasjonsmusikken siden tidlig på 90- tallet, og begynte allerede da å ta i bruk elektronikk i sin skapende praksis. Her er hun avbildet på scenen med soloforestillingen «Samtalen» i Verkstedhallen i Trondheim. Foto: Thor Egil Leirtrø
Intervju
KI, maskinen og menneskestemmen:

— Flere steder og måter å «være» i musikken på

Vickie Nauman er grunnlegger og CEO i selskapet CrossBorderWorks som blant annet har jobbet med Spotify, Epidemic Sounds og spillselskapet Ubisoft. Foto: Aaron Jay Young
Intervju
Vickie Nauman:

Hvordan kan kunstnere bruke AI for å generere inntekt?

Daniel Nordgård er professor i Music Business Management ved Universitet i Agder. Foto: Jørund Pedersen
Aktuelt

Musikkbransjeutdanning - er det nødvendig?

Illustrasjonsbilde. Foto: Kaitlyn Baker / Unsplash
Aktuelt

Hvordan bruke AI i søknadsskrivingen?

Ole Henrik Antonsen er styreleder i NOPA og TONO. Han er optimistisk når det kommer til de kreative mulighetene som kommer med kunstig intelligens, men kritisk til hvordan verktøyene er trent opp. Foto: Frank Michalsen
Aktuelt
KI i musikkproduksjon:

Er det noe kunst i det kunstige?

Tastatur

AI-verktøy i den kreative fasen

Hvordan optimalisere den kreative prosessen?

Guide
Monitor

Hvordan ta i bruk AI i markedsføring av musikk?

Tips til verktøy som kan hjelpe deg i gang!

Guide
←
1 2 3 4 5 ... 8
→
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube
Brak MØST Nord STAR
Sørf Tempo ØKS
Brak MØST Nord STAR Sørf Tempo ØKS
hei@musikkontoret.no
Facebook Instagram LinkedIn TikTok YouTube

© Musikkontoret 2025

Personvern

Støttet av Kulturdirektoratet