Konsertvirksomhet i utlandet
Hva må du huske på dersom du skal turnere internasjonalt?
Å gjøre konserter i utlandet kan være en spennende og givende del av karrieren for mange musikere.
Det åpner dørene til nye publikumsgrupper, gir mulighet for å bygge et internasjonalt nettverk, og gir uvurderlig erfaring.
Av Anders Odden, Trond B. Brandal og Maren Skaskiewicz
— Sist oppdatert:Intro
Konsertvirksomhet i utlandet er en viktig del av å bygge en internasjonal karriere innen musikk. For mange kan det virke som en stor utfordring å navigere gjennom de praktiske aspektene ved utenlandske spillejobber, men med riktig forberedelse kan prosessen gjøres langt enklere.
Det er viktig å ha oversikt over nødvendige arbeidstillatelser, forsikringer og dokumenter som ATA Carnet og CITES når man tar med seg instrumenter på reise. I tillegg er det nyttig å sette seg inn i kontraktsvilkår for utenlandske spillejobber, slik at man unngår uforutsette problemer.
Med gode forberedelser kan man sikre at alt går smidig, og legge til rette for en suksessfull konsertreise.
Hvordan kommer jeg meg ut av Norge med musikken?
Nesten alle som begynner med musikk har en drøm om å nå ut til flest mulig og kunne opptre i byer som London, New York, Los Angeles, Tokyo, Paris og Berlin.
Det er mange faktorer som spiller inn hvis man skal få denne drømmen til å bli virkelighet og vi skal her gå gjennom de viktigste.
-
Musikken din må være unik og ha en definert målgruppe.
Norske artister som gjør seg bemerket jobber ofte innen nisjesjangere som world music, metal, hardcore, jazz, electronica og samtidsmusikk. Fordelen med disse sjangerne er at musikksmaken forener miljøer i mange land samtidig og man kan skaffe seg et navn over landegrensene uavhengig av massemedia og store plateselskaper.
Med internett som distribusjonskanal kan du lett finne ut av om det du driver med fenger dine egne rundt om i verden. Legg ut musikken din, og se hva slags respons du får. Gjør din musikk så personlig som mulig uten å skjele for mye til hva andre gjør i din sjanger. Konkurransen med andre i din sjanger går mest på hva du kan gjøre forskjellig fra dem og ikke hvor bra du er sammenlignet med dem.
Det krever både tålmodighet og flaks for å få til noe som er virkelig unikt, men jo mer du forsøker, jo bedre blir du.
-
Har du ambisjoner om å komme deg ut av Norge er det viktig at du samarbeider med likesinnede som deler visjonene med deg. Det er mange artister som har fått virkeligheten litt for nær på sin første reise ut av landet, og som verken har mulighet eller tålmodighet til å satse på musikken.
Musikken din og presentasjonen av den fordrer en langsiktig og målrettet satsing kombinert med små muligheter for inntekter, og mange vegrer seg for å gjøre denne drømmen til virkelighet på grunn av dette.
Har du helt klare ambisjoner om at Stockholm, London, New York eller Berlin er stedet for deg bør du ta steget helt ut og flytte til disse stedene om du skal ha noen reell sjanse til å lykkes. Det er dyrt å reise inn og ut av Norge for alle møter og andre ting man må få i stand for åkunne være en del av miljøet i et annet land. Om ambisjonene dine er å lykkes internasjonalt med popmusikk er det nesten umulig å få det til uten flytting.
Når det er sagt har mange norske artister med særpreg klart å bli boende i Norge selv om hovedpublikummet er utenfor landet. Det er heldigvis blitt mulig å holde kontakten over landegrensene gjennom internett og billige flybilletter. Men alle du har med deg må dele din visjon, ellers går hele prosjektet i stå.
-
Alle nisjesjangere har sine egne festivaler rundt i verden der likesinnede møtes for å høre på musikk og bli kjent. Bruk tid på å reise til denne typen festivaler som publikummer og få kontakt med andre band, arrangører, merch-selgere og andre musikkelskere. Er du til stede kan du selge inn ditt band til andre i miljøet.
Personlig kontakt er alltid den beste formen for nettverking. Ett eller to år senere er det kanskje nettopp du som står på scenen på den festivalen du gikk på som publikummer.
-
Bygg ditt eget nettverk.
Som nisjeartist er du avhengig av et stort nettverk med folk som er ambassadører på dine vegne. I hele musikkbransjen har «streetmarketing» blitt populært som markedsføringsmetode, og dette er på godt norsk en videreutvikling av jungeltelegrafen.
Finn ut hvem som liker det du driver med, og ta kontakt med dem. Blir de kjent med deg og får et direkte forhold til deg og din musikk er sjansen større for at de snakker varmt om deg til andre som kan være viktige for din karriere.
-
Mange nisjesjangere har enkelte områder der de er mer populære enn andre. Nettopp din musikk kan få fotfeste i miljøer som er adskilte over store avstander.
Som konsertartist er det dyrt å forsøke å nå ut til alle samtidig, du har derfor mye igjen for å jobbe jevnt og trutt med ett område av gangen. Det er en fordel dersom du kan få til noen klubbkonserter, som ikke er altfor langt unna, før eller etter den festivalen du skal spille på. Da vil du få en kontinuitet som sannsynligvis gjør at du vil gjøre en bedre jobb på festivalen enn om du dro direkte dit.
-
Du må selv være markedsfører av musikken din overfor alle andre i din sjanger.
For å oppnå status som «en som er å regne med», må du holde liv i kontaktnettet ditt. Det er fint om du sender meldinger til de viktigste du kjenner i ny og ne bare for å si fra om at du finnes. Det er ditt ansvar alene å sørge for at interessen rundt din musikk opprettholdes og kan vokse.
Mange artister kan også opptre som DJ innen sin sjanger og dette er en måte å holde seg varm på i miljøet dersom det er lenge siden du ga ut album eller spilte konsert.
-
Som tidligere nevnt er andre artister i samme sjanger din beste sjanse til å komme videre til et større publikum.
Det er nesten ingen forunt å kunne reise rundt som hovedartist på turné uten et par album bak seg. Gjennom andre artister får du kontakt med et publikum som også kanskje liker din musikk. Det er mange som reiser på turné som support eller som hovedband om hverandre, også senere i karrieren. Det finnes alltid muligheter for å være med større artister enn deg selv i nesten alle sjangere.
Om man skal satse er det viktig å få til så mye konsertvirksomhet som mulig, uavhengig av hvor man spiller.
-
Under flere punkter i denne artisthjelpen har vi beskrevet relasjonen mellom artister og plateselskaper.
Det er fremdeles viktig å få utgitt musikken på CD/LP i tillegg til streaming og downloads for å kunne vise til kvaliteten i prosjektet. Det er ofte slik at de som organiserer turneer vil være skeptiske til artister som ikke er en del av et etablert utgivernettverk. Det er derfor viktig å finne riktige samarbeidspartnere for utgivelse av musikken.
Alle plateselskap drives av mennesker man kan møte personlig. Det er viktigere enn noen gang at du finner noen som virkelig kan hjelpe deg med utgivelsen. Sjansen for å finne den rette samarbeidspartner er mye større om man har bygget opp sitt eget nettverk. Ingen vil utgi en artist som ikke har skapt en egen aktivitet som utgiver kan lene seg på for å kunne selge musikken.
Det er dine muligheter du må jobbe med først – finn riktig partner etterpå.
-
Bookingagenter i alle deler av musikkbransjen jobber stort sett med artister som har etablert sin egen karriere først. Det å finne en agent blir derfor et slags «høna og egget»-scenario der din status i miljøet er avgjørende for om de kan gjøre noe for deg.
Du får ikke noen til å jobbe for deg uten at de ser muligheten for å tjene penger. Din markedsverdi må du selv sørge for å få opp – det blir som å bygge et hus, en stein av gangen.
-
I Norge finnes en rekke tilskuddsordninger for turné.
Du finner en oversikt over ordninger og søknadsfrister her på Musikkontoret.no, sammen med tips til søknadsskrivingen.
Dette er ingen uttømmende liste over alt du må huske på når du skal satse i utlandet, men det er en pekepinn på områder det kan være nyttig å jobbe med. Det er til syvende og sist deg selv alt står og faller på. Det er viktig at du står på selv for å kunne oppfylle din drøm.
Forskjellige sjangere har også forskjellig popularitet og omfang i andre land. Det kan hende at din musikk og musikkinteresse er og blir smal over hele verden.
Det viktigste er at du føler en form for progresjon i det du gjør og at du hele tiden kommer videre med dine visjoner.
Arbeidstillatelse, ATA Carnet og forsikringer
Skal du gjøre spillejobber i utlandet er det selvsagt mange ting du må tenke på, men det er et par ting du må sørge for å ha i orden.
-
Skal du reise utenfor EU må du søke visum til de fleste land for å få lov til å spille. I de fleste land gjelder dette også selv om du skal gjøre en promojobb eller en ubetalt konsert.
Hos Music Norway finner du veikart for en del av de landene som norske artister reiser mest til, sjekk ut veikartene her. De har også en egen side om hvordan du går fram for å få visum til USA.
I tillegg henviser Music Norway til Artists From Abroad for oppdatert informasjon om visumregler i USA.
-
ATA Carnet er et internasjonalt tolldokument som beviser hvilke instrumenter og annet relevant utstyr du har med deg på utenlandsreise. Ventetiden som eventuelt måtte oppstå ved at en tollbetjent skulle finne på å sjekke hver enkelt gjenstand på lista, er en bagatell i forhold til hva du kan risikere hvis du ikke har dette dokumentet med deg.
Reiser du med ett eller flere små instrumenter i håndbagasjen trenger du ikke ATA Carnet i EU.
For å utstede et ATA Carnet krever Oslo Handelskammer at du stiller en økonomisk garanti tilsvarende ca. 1/3 av utstyrets verdi. Er du medlem av Creo eller GramArt, kan de stille med den økonomiske garantien.
Du kan lese mer om ATA Carnet hos Tolletaten.
-
Å krysse internasjonale grenser med et musikkinstrument kan bli komplisert om instrumentet ditt inneholder deler av arter som er beskyttet av CITES-konvensjonen.
Les mer om retningslinjer for reising med instrumenter som består av truede tresorter her.
Kontrakter
Det er utrolig mange ulike formuleringer og utfordringer i utenlandske kontrakter, så om vi skal gi kun ett råd, er det å ringe til for eksempel GramArt, Creo eller Music Norway med en gang du får kontrakten. Alt handler nemlig om kontekst og om en helhetlig vurdering av avtalen.
Her er likevel fem ting du kan være ekstra oppmerksom på når avtalen foreligger.
-
Du må bli enig med avtalepart om hvilke lands rett som skal regulere avtalen. Det er avtalefrihet på dette området, og dermed opp til partene å bli enige. Vær oppmerksom på at hvis du går med på å bruke lovverket i avtalepartens hjemland, må du som regel innhente bistand fra en lokal advokat i gjeldende land.
GramArt anbefaler oftest sine medlemmer om å få gjennomslag for at avtalen reguleres av norsk rett. Det medfører mindre risiko for deg som artist eller musiker og gjør dessuten at det blir enklere for dem å bistå deg ved en eventuell tvist.
-
Det er ekstra viktig å forstå innholdet i avtalen når avtaleparten kommer fra et annet land og avtalen reguleres av lovverket i dette landet. Utenlandsk rett kan nemlig skille seg betydelig fra norsk rett.
Et særlig viktig punkt i denne sammenhengen, er at du i norsk rett kan legge frem eposter, avtaler skrevet på servietter og post it-lapper og dette vil kunne ha innvirkning på sakens utfall, mens i enkelte andre land er dette ikke tilfelle. Der kan det potensielt være kun det som er regulert i den signerte avtalen som gjelder.
-
Uansett åssen avtale du ønsker å inngå med en utenlandsk avtalepart, bør du søke bistand allerede når du mottar avtalen.
Tar du kontakt med for eksempel GramArt kan de hjelpe deg med å vurdere hvorvidt du også bør søke bistand fra en lokal advokat i utlandet.
-
Når du inngår en avtale i utlandet, bør du, på samme måte som i Norge, sjekke at avtalen har tydelige hjemler for exit-muligheter, dersom samarbeidet ikke fungerer.
Dette er ekstra viktig med utenlandske samarbeidspartnere, da et forsuret forhold kan være enda vanskeligere å forholde seg til på grunn av ulik rett, ulik forretningsskikk, språkproblemer og så videre.
-
Vær også ekstra oppmerksom på formuleringer som gjelder rettighetsoverdragelse og inntekts- og kostnadsfordeling mellom partene.
Det er ulike tradisjoner for kjøp og salg av rettigheter fra land til land, og hvis du ikke har dette på plass, risikerer du at rettighetene dine havner utenfor din kontroll. Ser du begrepet «life of copyright», kontakt din organisasjon.
Gi oss tilbakemelding!
Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!
hei@musikkontoret.no
Forbehold
Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.
I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.