Konvolutt

min lesetid

Konsertvirksomhet i utlandet

Hva bør du ha på plass før du spiller konserter utenfor Norge?

Av Anders Odden, Trond B. Brandal og Maren Skaskiewicz i samarbeid med Creo og GramArt

Sist oppdatert: 01. desember, 2025

Intro

Å gjøre konserter i utlandet kan være en spennende og givende del av karrieren. Det åpner dørene til nye publikumsgrupper, gir mulighet til å bygge nettverk og kan gi erfaringer som løfter både prosjektet og profesjonen din.

Samtidig følger det med en rekke praktiske krav som skiller seg fra å spille i Norge. Arbeidstillatelser, forsikringer, ATA Carnet, CITES-regler og transport av instrumenter er viktige områder å holde oversikt over før du reiser. Utenlandske kontrakter og lokale regelverk kan også variere mer enn mange forventer.

Med gode forberedelser blir konsertvirksomhet i utlandet langt mer håndterlig. Denne guiden gir deg en praktisk innføring i det viktigste du må vite, slik at reisen blir trygg, oversiktlig og profesjonell.

Musiker Anders Odden har delt sine erfaringer gjennom Creos Artisthjelp.  Foto: Carl Eek Torgersen

Musiker Anders Odden har delt sine erfaringer gjennom Creos Artisthjelp.
Foto: Carl Eek Torgersen

Trond B. Brandal er forbundssekretær i Creo, og har arbeidet med avtalerådgivning i musikkbransjen i mer enn 25 år.  Foto: Frank Michaelsen

Trond B. Brandal er forbundssekretær i Creo, og har arbeidet med avtalerådgivning i musikkbransjen i mer enn 25 år.
Foto: Frank Michaelsen

Maren Skaskiewicz er advokatfullmektig i GramArt – organisasjonen som representerer næringsdrivende artister og musikere innen populærmusikken. Foto: Eva Rose

Maren Skaskiewicz er advokatfullmektig i GramArt – organisasjonen som representerer næringsdrivende artister og musikere innen populærmusikken.
Foto: Eva Rose

Hvordan kommer jeg meg ut av Norge med musikken?

Nesten alle som begynner med musikk har en drøm om å nå ut til flest mulig og kunne opptre i byer som London, New York, Los Angeles, Tokyo, Paris og Berlin.

Det er mange faktorer som spiller inn hvis man skal få denne drømmen til å bli virkelighet og vi skal her gå gjennom de viktigste.

Dette er ingen uttømmende liste over alt du må huske på når du skal satse i utlandet, men det er en pekepinn på områder det kan være nyttig å jobbe med. Det er til syvende og sist deg selv alt står og faller på. Det er viktig at du står på selv for å kunne oppfylle din drøm.

Forskjellige sjangere har også forskjellig popularitet og omfang i andre land. Det kan hende at din musikk og musikkinteresse er og blir smal over hele verden.

Det viktigste er at du føler en form for progresjon i det du gjør og at du hele tiden kommer videre med dine visjoner.

Arbeidstillatelse, ATA Carnet og forsikringer

Skal du gjøre spillejobber i utlandet er det selvsagt mange ting du må tenke på, men det er et par ting du må sørge for å ha i orden.

Kontrakter

Det er utrolig mange ulike formuleringer og utfordringer i utenlandske kontrakter, så om vi skal gi kun ett råd, er det å ringe til for eksempel GramArt, Creo eller Music Norway med en gang du får kontrakten. Alt handler nemlig om kontekst og om en helhetlig vurdering av avtalen.

Her er likevel fem ting du kan være ekstra oppmerksom på når avtalen foreligger.

Oppsummering

  • Å lykkes med konserter i utlandet krever god planlegging, tydelig ambisjonsnivå og langsiktig arbeid i ett territorium av gangen.
  • Nettverksbygging, sjangerforståelse og aktivt vedlikehold av relasjoner er avgjørende for å få fotfeste internasjonalt.
  • Riktig dokumentasjon – arbeidstillatelser, ATA Carnet, instrumentforsikring og eventuelle CITES-regler – må være på plass før avreise.
  • Utenlandske kontrakter kan variere betydelig, og det er viktig å få tidlig bistand fra Creo, GramArt eller Music Norway før signering.
  • Klare avtaler om rettigheter, exit-klausuler og lovvalg minimerer risiko og sikrer at du beholder kontroll over egen musikk og inntekter.

Gi oss tilbakemelding!

Dersom du oppdager feil, har kommentarer eller innspill, hører vi mer enn gjerne fra deg!

hei@musikkontoret.no

Forbehold

Vi jobber hardt for å levere innhold som til en hver tid er oppdatert og riktig. Det kan likevel hende at artikler på Musikkontoret.no inneholder feil og mangler.

I slike tilfeller står ikke Musikkontoret ansvarlig for eventuelle utfordringer eller problemer dette måtte forårsake.